Flow i varmeveksler selvom der ikke bruges varme

Godaften!

Vi har fjernvarme i vores hus og har et anlæg, hvor der er en streng til radiator/gulvvarme og en til brugsvand. Se billedet. Hele sommeren har vi har "sommerlukket", så der kun er åbnet for varmt brugsvand. Vi har IKKE åbnet for vand til radiator endnu. For et par uger siden bemærkede jeg at vores varme forbrug steg fra 0-6 Kwh dagligt (sådan har det ligget hele maj-august) til pludselig at være 15-25 kWh dagligt. Vi har intet ændret i anlægget. Vores brugsvaner er nøjagtig de samme. Ingen varme er tændt. Jeg kiggede ned til anlægget og så at der siden forbruget er steget er et konstant flow på måleren på cirka 20-60 liter i timen UDEN der er noget sted i huset, der bruger varme. Denne plejer at være 0 l/h, når der ikke bruges varmt vand. Kan se der cirka sker en 7 grader afkøling på det vand. Det eneste der kan få den til at blive 0 l/h igen er at slukke helt for tilløbet. Nogen der er bekendt med hvad det kan skyldes, at der pludseligt bruges varme "uden noget formål"?.
Er det et normalt fænomen på sensommeren? Kan der være noget i stykker?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er ret sikkert reguleringsventilen til varmeveksleren der er defekt. Du kan finde ventilen ved at følge kobberrøret (kapillærrøret) fra varmeveksleren.
Prøv lige at tage et billede at selve ventilen.

Søren O
Det er et kendt problem at reguleringsventilen (trykstyringsventilen) efter ca. 10 år begynder at give problemer. Det er meget vigtigt at ventilen lukker ordentlig, netop for at undgå energitab. En vvs-er er den rigtige løsning, det er autorisationskrævende arbejde.

Søren O
Bag varmeveksleren til højre sidder en Danfoss reguleringsventil, som kan være synderen. Det kræver en VVS'er til at reparere/udskifte den.

fase

Ventilen bag varmeveksleren til højre er en termostatventil. Den regulerer sikkert temperaturen på fremløbsvandet til dine radiatorer, og har ret sikkert ikke noget med dit varme brugsvand at gøre.

Søren O
Det er korrekt. Den Danfoss ventil regulerer fremløbstemperaturen. Okay. Jeg tror jeg tilkalder en vvs! Mange tak for jeres inputs. De er meget værdsat!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis