Jeg skal have sat en LED strip op og har som sådan godt styr på hvordan ledningerne føres og samles osv. Har lavet el del el tidligere. Nu støder jeg dog på nogle ting der ikke opfører sig helt som forventet.
Jeg har sådan en strømforsyning her: (Åbner en PDF)
https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=ELG-150
Helt nøjagtigt er min en ELG-150 - 24V - B - 3Y
Jeg har sådan en dæmper her:
https://download.gira.de/data3/03081790.pdfLæg mærke til at PDF'en gælder for to modeller jeg. Jeg har en 0309
Hvis jeg forbinder strømforsyning bare med 230V, så kan jeg måler 24V på Vo+/- og 10V på DIM+/-
Hvis jeg forbinder dæmperen som beskrevet på side 2 og sætter strøm til, så kan jeg stadig måle 24 og 10V.
Hvis jeg skruer ned for dæmperen, så bliver DIM dæmpet fra 10V ned til (næsten) 0V.
Men 24V på Vo forbliver uændret.
Hvis jeg tilslutter 50W dæmpbar LED strip (10W/m), så ser det lidt anderledes ud.
Med LED forbundet:
Ved fuld styrke måler jeg 24V på Vo.
Når jeg dæmper DIM ned til 3-4V er Vo stadig 24V.
Først når DIM kommer under 3V, begynder Vo at blive dæmpet og ender på min ikke under 20V.
Jeg kan altså ikke dæmpe ret meget for LED strippen.
Jeg skulle jo gerne kunne dæmpe lyset så meget at det nærmest er slukket.
Har jeg forbundet noget forkert?
Skal jeg bruge en anden type dæmper?
Skal der noget mere modstand på Vo? (når installationen er færdig ender jeg med godt 3m LED. Altså godt 30W).
Eller overser jeg noget helt andet?
Håber på godt og konstruktivt input.
Mvh
Stefan