Endnu et spørgsmål om LED strømforsyning.

Jeg skal have sat en LED strip op og har som sådan godt styr på hvordan ledningerne føres og samles osv. Har lavet el del el tidligere. Nu støder jeg dog på nogle ting der ikke opfører sig helt som forventet.

Jeg har sådan en strømforsyning her: (Åbner en PDF)
https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=ELG-150
Helt nøjagtigt er min en ELG-150 - 24V - B - 3Y

Jeg har sådan en dæmper her:
https://download.gira.de/data3/03081790.pdf
Læg mærke til at PDF'en gælder for to modeller jeg. Jeg har en 0309

Hvis jeg forbinder strømforsyning bare med 230V, så kan jeg måler 24V på Vo+/- og 10V på DIM+/-

Hvis jeg forbinder dæmperen som beskrevet på side 2 og sætter strøm til, så kan jeg stadig måle 24 og 10V.
Hvis jeg skruer ned for dæmperen, så bliver DIM dæmpet fra 10V ned til (næsten) 0V.
Men 24V på Vo forbliver uændret.
Hvis jeg tilslutter 50W dæmpbar LED strip (10W/m), så ser det lidt anderledes ud.

Med LED forbundet:
Ved fuld styrke måler jeg 24V på Vo.
Når jeg dæmper DIM ned til 3-4V er Vo stadig 24V.
Først når DIM kommer under 3V, begynder Vo at blive dæmpet og ender på min ikke under 20V.
Jeg kan altså ikke dæmpe ret meget for LED strippen.

Jeg skulle jo gerne kunne dæmpe lyset så meget at det nærmest er slukket.
Har jeg forbundet noget forkert?
Skal jeg bruge en anden type dæmper?
Skal der noget mere modstand på Vo? (når installationen er færdig ender jeg med godt 3m LED. Altså godt 30W).
Eller overser jeg noget helt andet?

Håber på godt og konstruktivt input.

Mvh
Stefan

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne lave en lille test for at se hvor langt ned din MeanWell kan dæmpe, prøv at kortslut 1-10V ledningerne (Der sker ikke noget ved dette, men lyset i LED båndet skulle gerne slukke. Hvis det sker, er problemet med Gira dæmperen.
Ellers er problemet at du har for lille belastningen....

Tjek også at plus og minus er forbundet korrekt på 1-10V signalet og dæmper (Plus til plus..)
Tak!.
Det var et skridt i den rigtige retning.
Selv uden belastning (kun multimeter) falder output fra 24 til 5V
Med LED på dæmper den næste øjeblikkeligt.
Så skal jeg lige lure hvad der sker for den dæmper jeg har.
Der er styr på +/- (har prøvet at bytte rundt, og så virker intet)
Som sagt, når dæmperen er tilsluttet 10V, så kan jeg måle at den bliver til næste 0 når jeg drejer dæmperen i bund.
Så har svært ved at se hvor for dét ikke virker, når det virker ved en kortslutning af 10V.

I dokumentationen nævner de additiv voltage og resistance.
Jeg gætter på at når jeg korslutter +/- så er der tale om additiv voltage (+ og - udligner hinanden).
Og dæmperen er en modstand. Kan du komme i tanke om om dette har indflydelse på noget?

Handymand2008 skrev den 13-09-2021 16:45:27

Du kunne lave en lille test for at se hvor langt ned din MeanWell kan dæmpe, prøv at kortslut 1-10V ledningerne (Der sker ikke noget ved dette, men lyset i LED båndet skulle gerne slukke. Hvis det sker, er problemet med Gira dæmperen.
Ellers er problemet at du har for lille belastningen....

Tjek også at plus og minus er forbundet korrekt på 1-10V signalet og dæmper (Plus til plus..)

Jeg har nu undersøgt problemet nærmere, og på MeanWell ELG driver typen, er dæmpningen afhængig belastningen.
Dvs. hvis du ønsker bedre dæmpningsmønster, er der kun 4 muligheder:

1. Større belastning på driver
2. Mindre driver
3. Sæt en lysdæmper mellem LED driver og LED strip
4. Skift til LED driver som kan dæmpes på primær siden

Håber det hjælper dig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind