Bedste måde at opvarme 65m² rum.

Jeg har et stort køkken alrum og en stue i forlængelse. Hvor der kun er en lille radiator i køkken alrum, og en almindelig størrelse radiator i stue delen. til at opvarme det hele med. som i alt udgør 65m². derudover er der to gangarealer forbundet med rummet. 

jeg vil mene det ikke er nok til at skulle opvarme så stort et areal.
findes der en billig løsning til at opvarme det hele, vi kan købe som en form for sekundær varmekilde.
noget blæser der opvarmer rummet???

er helt på bar bund.

Mange tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor store er dine radiatorer, og hvordan er huset isoleret? Har du før haft problemer med at varme rummet på 65 m2 op, eller er det et nyt hus. For et vel isoleret hus regner man med 40W/m. Ud fra radiatorernes størrelse og dermed effekt, kan du regne ud, hvor stor effekt der er til rådighed. Du har ikke opgivet størrelse på radiatorer, så en bedømmelse af effekten er rent gætteri.

fase
Jeg aner ikke hvordan jeg finder ud af størrelsen på radiatoren. men den er nok kun en halv meter. og det kalder jeg en lille radiator. og en almindelig er en meter lang.
der er ikke hulmursisoleret. men ellers er huset isoleret fint. det er en murermestervilla.
men jeg er bare i tvivl om det ville være en god ide med en ekstra varmekilde. 
Størrelsen på radiatoren er til at finde ud af ved at måle højde og bredde, samt om det er med et eller to lag.
Prøv om det bliver et problem. Hvis det bliver et problem, så kunne du købe en oliefyldt elradiator i f.eks. jem&fix.

fase
Du kunne få monteret en luft/luft varmepumpe. Koster ca 14.000 incl Mont. Minus statstilskud. Men en hulmursisolering er idag et must. Altid sikre klimaskærmen. Hvis din radiator i stuedelen er så lille, vil en lidt større konvektionsradiator være en billig løsning på problemet.
2 mindre radiatorer der tæsker alt det 60 grader vand igennem de kan, kan virkelig varme meget op!

Noget andet er så økonomien i det, er det fjernvarme er det nok ikke rigtig godt. Har du eget fyr er det lige gyldigt. udover den smule komfort man mister ved at have 2brandvarme radiatorer
Annonce
Vil klart anbefale en Luft/luft varmepumpe.

Historie:

Flyttede ind i et rækkehus på 70 m2. Blev noget overrasket over efterregningen på el året efter 7000 kr !

JA brugt er brugt, men noget måtte gøres, først tænkte jeg brændeovn, for det have naboen, men min far som arbejdede for SEAS-NVE dengang, sagde du får varme for en trediedel med en Varmepumpe. Og skal ikke stå i haven og flække brænde gg

Så den tog vi. Og på de varme somre var jeg virkeligt glad for efter at slå græs, så lige ligge mig et kvarter under AIRCONDITION. Det koster godt nok en del i strøm men er det bare en ½ time en gang i mellem går det nok .

Og jeg slap for at flække/skaffe brænde.

OG det er virkeligt guld værd om sommeren, hvis man bor et sted med mange vinduer med direkte sollys.

Den kostede godt nok 15.000 med installation (vist nok en Panasonic), men det var i år 2003 der omkring. Min storebror har siden lavet lige i sit sommerhus (_som han dog boede fast i trods det er ulovligt), men han fik stor set samme effekt af en til, jeg tror de koster kun 3-4000 i Jem og Fix nu, Bauhaus eller lign.

Det er seføli en fordel hvis du selv kan installere den.

Der er ikke meget meget vedligehold, du vasker lige støvfiltrende 1 gang om måneden, og 1 gang om året kommer der lige en servicetekniker. Meget bedre end at kløve brænde i al fald ;)

Mine forældre har så jord-til vand, men det kræver en noget større installation, fx gravearbejde, og at man i det hele taget har en grund der er stor nok.  Uden at have set regningen, er det endda med delvist sort arbejde (selvgravning) nok 100.000 kr for deres jord/vand, men det koster stort set ikke 1 kr i opvarmning.

Ironisk nok har de alligevel end brændeovn, men det er mest for hyggens skyld, fx juleaften ;)
prøv og tage et pa billeder af dine radiator smat mål højden og længden på dem .en mulighed er at skifte radiatoren til en der er større
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis