Skrue op for varmen på fjernvarme?

Hej,

Jeg har købt nyt hus, og skal til at have varme i radiatorene, men de bliver ikke varme!
Jeg har tjekket alle radiatorer for luft, sørget for at stiften kan bevæge sig og alle de andre gængse tricks.
Jeg har også fyldt vand på systemet, da der tryk var på 0. Radiatorerne bliver stadig ikke varme!

Jeg har lagt mærke til at alle målere viser at vandet kun er 20 grader varmt.

Kan det være fordi at vandet løber fint i radiatorerne, men der bare ikke løber varmt vand?
Når jeg skruer op på Danfoss termostaten, stiger varmen i måleren længst til venstre på ovenstående billede. Men det har ikke effekt på temperaturen i radiatoren. Det giver også mest mening hvis det er måleren i midten der skal have en højere temperatur, da der er en logo af en rød radiator.

Men hvor faen skruer jeg så op for varmen? Jeg kan umiddelbart kun se den ene Danfoss termostat.
Billede af hele systemet:

Der er kun en enkelt del, som måske kunne ligne en termostat - Skal jeg skrue på denne?

Der er også denne 'knap' som jeg ikke aner hvad erHjælp! Det er ved at være lidt fodkoldt!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kører din cirkulationspumpe? (Billede 3 og 4). Du skal kunne høre en svag brummen fra pumpen - prøv evt at tænde og slukke pumpen hvis du er i tvivl.
Sidder der ikke et typeskilt på det galvaniserede plade (til venstre for trykekspantionsbeholderen). Et billede af skiltet vil give mange oplysninger.

Søren O
Hej.
Dit anlæg ligner mit. Jeg er ikke ekspert, men det ser ud til, at den røde regulator er drejet helt i bund. Det skal den ikke være. Prøv at dreje på den og du vil sikkert se, at der kommer en skala til syne. Regulatoren skal står på min. 2-3.
Din fjernvarmeunit er åbenbart produceret i 9. Måned 1996, så den har 25 år på bagen. Det kan let være cirkulationspumpen der sidder fast. Prøv at skue den store skrue i midten af pumpehuset (på forsiden) ud. Der vil komme en lille smule vand. Inde i hullet kan er der en skruekærv du kan “tage fat i” med en skruetrækker. Du skal kunne dreje motorakslen rundt. Ellers er det ny pumpe.
Prøv at søge efter “manual til Redan vx-unit 2000”. Jeg kan ikke umiddelbart finde andet end en manual fra Farum Kaserne, men den ser ud til at være brugbar.

Søren O
Så er der varme i huset! Det var simpelthen den røde regulator. Tak for hjælpen Spørgeren!
Systemet drypper godt nok lidt nu, og trykket steg en del. Men mon ikke systemet bare lige skal finde sig selv igen efter en sommer uden at være tændt!
Annonce
Trykket skal være på 1,5 til 2,0 i et etplanshus. Der skal måske fyldes vand på anlægget.
Det er helt normalt at trykket i anlægget stiger når vandet opvarmes - det udvider sig.
Stiger trykket meget, kan der mangle luft i din trykekspantionsbeholder.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis