Klodsede mursten ovenpå rem

Godaften kloge folk,

I vores godt 100 år gamle hus har vi knaldet al pudsen af en væg, da den ikke var særligt nydelig - egentlig fjernede vi blot den løse for at lappe huller (meget), men pludselig kom vi til at se, at vi egentlig hellere ville have en tyndpudset væg, hvorfor vi hev altsammen ned, meget af det adskillige cm - godt, gammelt murerhåndværk.

Nå, men i samme ombæring hev vi også det gamle, pudsede loft ned (med gipsonit uden på), da vi gerne ville have bjælkerne fritlagt og højere til loftet. Forskallingen til det pudsede loft gik i niveau med nederdre del af remmen, kunne vi siden erfare.

Så fandt vi ud af, at der ovenpå remmen ligger to skifter af sten. De bærer ikke en døjt, men de er formodentlig lagt der for at lukke lidt af til hulmuren. I modsætning til resten af muren er disse to skifter ikke på nogen måde lagt godt og ej alle steder heller med mørtel, da de jo lå over loftforskallingen og under loftbrædderne. Ja, mange af dem ligger bare løst. Tænker ikke rigtig, at de har haft megen anden funktion end at begrænse adgang fra hulmur til etageadskillelse og måske understøtte de yderste loftbrædder.

Vi har så nu fundet ud af, at den gamle murede indervæg er flot og passer godt til vores køkkenværksted, så nu har vi helt droppet den oprindelige tanke om tyndpuds. Men nu står vi med et problem med de to øverste skifter ovenpå remmen, som vi gerne vil have lukket af - også af varmehensyn, da der som sagt mange steder er direkte hul til hulmuren.
De sidder som sagt ret løst, så jeg kan slå dem alle i niveau med remmen. 

Jeg har egentlig overvejet den lette med en 3 mm mdf, som jeg vil male, men det holder jo ikke rigtig trækket ude/varmen inde pga de mange huller.
Jeg har også overvejet at lukke alle fuger med kalkmørtel og pudse tyndt ovenpå.

Andre gode forslag?
Eneste "krav" er, at det skal gøres, så der ikke kommer en kant på mere end Max 50 mm over remmen, altså skal det være ret meget samme niveau.

På forhånd tak! 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
50 mm kant er jo ret meget.
Det du er i gang med er vist det man kalder newyorker væg. Jeg ville pudse det op og male de øverste sten og 1,5 eller 2,5 skifte ned ( ca. 20 - 25 cm) , Og ligesådan ved endevæg, og ved gulvet. Så kan du få pladeret stikkontakter ved gulvet som sidder i den pudsede del. Når du skriver køkkenværksted så ved jeg ikke helt hvad du mener.
Måden man kan gøre det på er at sømme kyllingenet ned over remmen, så pudslaget kan holde ved. Så sætter du en forskallings bræt på neden under fladen som skal pudses. Denne bruges så som leder og danner kanten på pudslaget, når brættet er afmonteret igen. Du skal så være lidt omhyggelig med malertape når den pudsede flade skal males. Der må ikke komme maling på de blotlagte sten.
Det er kontrasten omkring den fine malede ramme og de meget rustikke sten som bliver flot. 
Bagefter kan stenene få noget støvbinder ( betobinder)  
Er der lidt for meget kalk på stenene kan det ordnes lidt med LIP fliserens, og nogle køkkensvampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du afmonterer brættet efter nogle timer, så kør lidt på kanten af pudslaget med en fugtig svamp, så får du en lidt afrundet kant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også