Hvor dybe stolper til 240cm hegn og hvor tæt?

Hvis jeg skal lave et hegn på 240cm ala det viste på billedet, men have Rockwool Terrænbatts med en fiberdug udover inden i.

Min plan er at købe disse 360cm og grave dem 120cm nedhttps://www.stark.dk/raw-stolpe-trykimpraegneret-97x97-mm-3600-mm?id=1671-09709700360 med 1-1.5 meters mellemrum

Og er i tvivl om de burde støbes, synes folk er meget i den ene eller anden grøft

Er der noget andet jeg burde overveje at gøre eller andre materialer jeg burde benytte

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
60cm ned med stolpemix 2 m mellem stolperne ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
2m mellem stolperne og støbemix er OK, men du skal langt dybere ned for at hegnet er stabilt mod vindtryk. 90cm er passende hvis du støder på ler.

Hvis ikke, skal du længere ned.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
90 cm ned og støbemix hvis du vil have stolperne til at rådne hurtigere. Det er meget bedre at bruge grus uden cement, og så stampes det godt.
Støber man ned med beton, så kommer man nemt til at lave en "urtepotte" og så står fødderne i konstant vand.
Vil man bruge beton, så først lidt jord ned, så 10-20 cm beton, 30-40 cm jord, 10-20 cm beton og så fylde op med jord.
Så har du betonens styrke nederst og øverst hvor det skal holde og vandet der siver ned langs stolper kan sive ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand skriver ......90 cm ned og støbemix hvis du vil have stolperne til at rådne hurtigere. Det er meget bedre at bruge grus uden cement, og så stampes det godt., citat slut .......Er det ikke at spænde vognen foran hesten , stort set alle plankeværks stolper bliver støbt ned enten med beton eller aktuele støbrmix , det beskytter effektivt træet mod fugtighed og der med at forrådne , stampet grus virker som et klatpapir som suger og holder på fugtighed omkring stolperne ,
Efter at have nærlæst trådstartes startinlæg så er det nok bedst med 90 cm dybe huller til stolperne ....især hvis det står med bredden mod vest/øst hvorfra vi altid har den kraftigste og langvarige vind .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Som en tilføjelse kan jeg sige at den side som skal have hegn peger ud mod en vej hvor en tunnel går under, så lige på den anden side af hegnet går det 3 meter ned, men hvordan det påvirker vindstød ved jeg ikke :/

Men det lyder til at mere end 90 cm er spild af kræfter
Når man sættertræstolper ned, så er det helt sikkert et de svinder lidt-, Det medfører en lille sprække hele vejen rundt ved betonen, så det vand der siver ned ad stolpen, kommer ned i den "lukkede urtepotte" Det er velkendt problem. På den måde så er stolpen våd meget større del af året, og rådner hurtigere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-09-2021 20:53:30

Når man sættertræstolper ned, så er det helt sikkert et de svinder lidt-, Det medfører en lille sprække hele vejen rundt ved betonen, så det vand der siver ned ad stolpen, kommer ned i den "lukkede urtepotte" Det er velkendt problem. På den måde så er stolpen våd meget større del af året, og rådner hurtigere.

 Men det løses vel sådan her https://www.youtube.com/watch?v=OfuZ8wXGpQM

"Skal du støbe en stolpe fast i jorden til en garage, et skur eller et havehegn, er det vigtigt, at du husker at komme jord omkring stolpen, inden du hælder betonen i. Ellers risikerer du, at der kan samle sig vand ved bunden af stolpen. Det kan få selv de bedste stolper til at rådne nedefra. "
Ja eller som jeg beskriver det  5/9 - 00,03  noget lignende længere oppe i tråden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så længe der ikke er vandtæt beton under stolpen rådner de ikke hurtigere end hvis de er fastholdt i stampet sand/grus. Desuden er stampet tørbeton ikke vandtæt, men holder glimrende hegnstolperne helt fast og stabilt.

Det er faktisk en fordel at anvende tørbeton og så lade jordfugten hærde cementen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis