VVS spørgsmål. Må jeg selv montere en stophane / ballofix i denne situation?

Hej LDS

Dette er mit første indlæg på jeres forum. Jeg har søgt efter reglerne ang montering af ballofix haner, men jeg har ikke været i stand til at finde et konkret svar. Alle hits på google fortæller mig bare at jeg kun må lave installationer inde i min bolig, dvs efter den primære ballofix/stophane.

Min situation er at grebet på hanen ved min køkkenvask er knækket. Jeg har i dag været ude og købe en ny hane som jeg havde planer om at montere. Jeg har boet i min lejlighed i 5 år, og den nuværende installation var her da jeg flyttede ind.

Desværre viser det sig, efter jeg fik skruet den gamle hane løs, at da man har monteret den på stålvasken, så i stedet for at udskære et stort hul til at føre slanger igennem ovenfra (hvilket jeg tror er det man typisk ville gøre), så har man i stedet boret 3 mindre huller og ført slangerne til hanen op nedefra, og dernæst skruet dem på hanen. To huller til slangerne (som er cirka lig slangens diameter + måske 1mm) og det sidste hul som er til selve gevind-stangen til at skrue hanen fast.

Desværre er de gamle slanger komplet irret fast i den gamle hane, så jeg kan simpelthen ikke løsne dem fra hanen (og de sidder oppe i et lille rør i bunden af hanen, så jeg kan heller ikke få et stykke værktøj på dem). Hullerne i vasken er ALT for små til at jeg kan trække slangerne op igennem grunden gevindene i bunden af flex slangerne.

Så jeg tror at jeg er nødt til at klippe slangerne over (eller save dem over med en nedstryger). MEN, jeg tør simpelthen ikke splitte den gamle installation ad (i tilfælde af at et eller andet forhindrer mig i at få den nye installation på plads). Og det kommer ned til at jeg kan ikke lukke for vandet til bare min håndvask i køkkenet uden også at lukke for (i hvert fald det varme) vand i resten af lejligheden. Ellers kunne jeg jo forsøge, og hvis alt går galt så vente på at en VVSer kan komme ud og fikse det for mig.

Jeg har forsøgt at tegne det setup jeg har, og så håber jeg at I kan besvare mit spørgsmål:
https://imgur.com/a/1FfOkW0

Må jeg selv købe en ballofix hane/stop hane og montere på toppen af den grønne slange (den der går op til køkken hanen)? Er det en lovlig installation at lave?

Jeg er i tvivl om hvorvidt man selv må montere den slags haner overhovedet, og specielt om man må montere dem på en fleksibel plast/gummi slange (i modsætning til et rør). Jeg tør ikke rigtig skille det ad der hvor den grønne slange går ned på selve røret. Det er en gammel installation, og jeg er heller ikke sikker på at jeg har værktøjet til at få det skilt og samlet igen. Derfor ville jeg gerne montere en ballofix hane der på toppen.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil i øvrigt også gerne tage nogle billeder og poste her inde hvis det vil hjælpe jer til at give et godt svar. Jeg startede lige med en tegning for nu, fordi installationerne mildest talt ikke er særligt pæne (med rør og afløb i alle mulige retninger så det er ikke nemt at tage et billede der viser hele installationen uden at dele af det er dækket af fx et afløb)
Ultra Amatør

Velkommen til

Det er må man selv gøre lovligt i en hus stand
Tilslutte et blandingsbatteri.
Tilslutte et brusearmatur.
Udskifte pakninger i armaturer.
Tilslutte et toilet.
Tilslutte en vaskemaskine/opvaskemaskine til vandet.
Tilslutte en bruser med en slange.
Helt lovligt.
-----------------------------------------------------------
hvis jeg er ærlig så gøre jeg da mange ting jeg ikke må, teknisk set
Men kommer ud af en smede familie, Så hvis man har værektøjet til at gøre det og evner
til at lave en tæt pakning og laver tingen rigtig. så er der som sådan ikke noget i vejen for at gøre det,

Jern skal være før kobber
Kobber og så jern så bliver det noget HØ
spare ikke på unipak
spænd ikke for hårdt

Men når det er sagt.
hvis i et tilfælde som dit.
hvis man er i trivl om man kan og om man har værktøjet til det
vil jeg stærk råde dig fra det.
Ring til en VVSer                                                                                     

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Strengt taget synes jeg to ikke at det burde være så forskelligt fra at montere et armatur/blandingsbatteri. Et eller andet sted er det jo bare en lillebitte vandhane :P

Jeg tror sagtens at jeg kunne montere sådan en ballofix hane selv (med til pakningstape på gevind osv). Men jeg vil helst ikke lave en ulovlig installation, og jeg er ikke sikker på at det er lovligt at montere sådan én på en plast/gummi slange, som sagt.

Men ud fra det du skriver lyder det jo også til at jeg slet ikke må montere sådan en selv, hvis man skal følge reglerne. Jeg har planer om at sælge andelen snart, så i den forbindelse skal der foretages et såkaldt VVS tjek. Derfor ville det være fjollet at lave en ulovlig installation.

Men ja, jeg må nok desværre bare erkende at der skal en VVSer til. Men det er trist for det er en bøvlet installation, og afmonteringen af den gamle hane bliver nok et mareridt, så det kommer nok til at koste på timelønnen.. Men tak for svaret.

Jeg var ellers tæt på at være i mål med at installere den nye hane. Teknisk set kunne jeg have "monteret" den liggende i skabet under køkkenvasken hvis fx mine nye flexslanger ikke kunne nå eller at jeg på anden vis ikke kunne komme helt i mål (indtil jeg kunne få en fagmand ud).
Jeg havde selv monteret det. Det  er da alt for dyrt at få et firma ud, for den lille opgave.

Mvh. Christian M
 

Jeg fik lige taget et billede.. Jeg ville montere stophaner der hvor flex slangerne til køkken armaturet møder plast/gummi slangerne til vand installationen. (Markeret med en rød cirkel)

https://imgur.com/a/RWNw0wt

Ville det være lovligt at gøre selv og ville det være en lovlig installation?
Annonce
UltraAmatør skrev den 04-09-2021 19:02:16

Strengt taget synes jeg to ikke at det burde være så forskelligt fra at montere et armatur/blandingsbatteri. Et eller andet sted er det jo bare en lillebitte vandhane :P
En vand-hane det vil høre under det samme kategori som en blandingsbatteri så du må gerne selv
Hvis ikke du triver på evner og om du har værktøjet. så synds jeg da at du skal gøre det.

For at sætte en kulehane / ballofix hane er der ingen fej i at gøre. få enden af et rør eller Pex rør
gummi slange skal jeg ikke kunne sige. om det er lovligt til brugsvand. trivler
tror nærmer på at ved en VVS gennem gang af huset. at det vil blive en anmærkning  

Det kan jo ikke gå være en at det bliver utæt om at du skal have en VVSer forbi om alle omstændigheder

 


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Sandt, men hele humlen her er jo at hvis det bliver utæt er min eneste mulighed at lukke for alt varmt vand i lejligheden indtil jeg kan få en VVSer ud (hvilket efter min erfaring sagtens kan tage en uges tid hvis man ikke er villig til at betale akut priser).

Det er derfor jeg gerne ville sætte en stop hane på, for så kunne jeg i yderste nødstilfælde bare leve uden køkkenarmatur indtil en VVSer kommer ud (i modsætning til at leve uden varmt vand overhovedet). Min eneste stophane/ballofix til det varme vand er hovedhanen til lejligheden.

Jeg har allerede haft Flexslangerne og plast slangerne skilt ad tidligere i dag, men var nødt til at stoppe projektet og sætte det sammen igen fordi jeg er nervøs for at noget går galt ved den nye installation, og så står jeg uden varmt vand. :(
UltraAmatør skrev den 04-09-2021 19:14:08

Jeg fik lige taget et billede.. Jeg ville montere stophaner der hvor flex slangerne til køkken armaturet møder plast/gummi slangerne til vand installationen. (Markeret med en rød cirkel)

https://imgur.com/a/RWNw0wt

Ville det være lovligt at gøre selv og ville det være en lovlig installation?

 Det er et Pex rør :) Monter du bare den Kulehane der.
hvis det er tæt når du er færdig, Så er der ingen skade i at gøre der..

Men spænd ikke for hårdt. hvis det er lidt utæt så kan du give den en omgang mere,
der er er normalt at der sider en kulehane der


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Perfekt.. Det tror jeg at jeg vil prøve kræfter med så.. Hvis jeg kan få det til at spille, så har jeg trodsalt en nødløsning hvis alt andet fejler under installation af det nye armatur.

Men det er simpelthen for skræmmende at klippe slangerne til det gamle armatur uden at kunne lukke for det varme vand til kun den hane!
UltraAmatør skrev den 04-09-2021 19:34:19

Perfekt.. Det tror jeg at jeg vil prøve kræfter med så.. Hvis jeg kan få det til at spille, så har jeg trodsalt en nødløsning hvis alt andet fejler under installation af det nye armatur.

Men det er simpelthen for skræmmende at klippe slangerne til det gamle armatur uden at kunne lukke for det varme vand til kun den hane!

 I din første beskrivlse fik du det til at lyde som om det var en gamle haveslange noget i den stil.

Inden du sætter dit park tape/ pakgarn på. så tør gevindet af med køkken rulle.
det gør det lidt letter hvis det er helt tørt.

og når du lukker for vandet så åben hanen får at tage vandtrykket.

Held om lykke


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis