Forventning/krav til nyt betongulv?

Hej med jer

Jeg har brug for jeres indsigt, I en problemstilling, som jeg selv nogle gange synes kan være lidt irriterende.. jeg håber derfor I vil bære over med mig🙂

Jeg har fået/er ved at få udskiftet terrændæk I to rum (entre og bryggers) jordfugtig beton er udlagt og hærder nu..
Jeg har lært en masse (på den dårlige måde) om at stille helt klare krav, til byggeri..
Desuagtet.. Planen er, at jeg selv skal lægge et laminatgulv ovenpå det nye støbte gulv.

Kan I hjælpe med tricks til at vurdere planheden? Jeg er nervøs for, at risikere at stå med et gulv, der er for ujævnt, når først vi er færdige, og jeg selv tager over.

Er der krav til planhed, som murer bør overholde? Eller skulle jeg have (tænkt mig om, og!🤬)været helt specifik ift. Udspecificering af krav til planhed (måske endda have kopieret krav ind fra gulvproducents hjemmeside?) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udfaldskravet på terrændæk er normalt +\- 2 mm på 2 m retholdt

Det fikser jeg...
Hvis ikke du i forvejen specificerer hvordan slutproduktet skal være, kan leverandøren levere et ganske ujævnt gulv, med henvisning til at det er almindeligt at lægge et lag slidlagsbeton efterfølgende, som er dette lag der rettes op i.
Så har de også mulighed for mersalg 😉
Men se hvordan det ser ud efter et døgn, er der et par toppe rundt omkring, er gulvet let at slibe når det ikke har hærdet så længe. Lunker kan man let spartle ud.

Der er også den mulighed at spartle hele gulvet.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes det er virkelig svært  at finde balancen, mellem, hvor mange spørgsmål/krav bør formuleres, kontra hvad er forventeligt..
Hvis mureren beskriver slutresultatet, som "et suttet bolche" forventer jeg egentlig det er plant.. Men det er vist ikke helt den korrekte tekniske term😀
Hvis jeg har oplyst der skal lægges laminatgulv ovenpå, er det så nok, mon?
Jeg tager selvfølgelig en snak med murer på mandag, men ville lige se, om jeg kunne blive klædt lidt på, inden

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det gulv du vil lægge har en tolerance der beskrives i kravspecifikationen til underlaget. Det er sådan set bare den formulering du skal videre formidle.

Elektronikteknikeren
Hej,

Det du kan forvente er en plathed på +/- 10 mm / 2 renholdt. Medmindre du har specificeret andet.
I praksis betyder det, at man spartler terrændækket inden der ligges gulv - de fleste gulvproducenter forudsætter +/- 2 mm /2m

De fælles spilleregler i byggebranchen er defineret i DS (dansk standard) - udfaldskrav for de respektive fagentrepriser fører ofte til udfordringer.

/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak, skal I ha..
Tænk, jeg troede det ville spare mig for arbejde, at hyre en håndværker til det..😅 endnu et godt atgument for LDS!
Jeg v være en del mere skarp på krav til næste opgave, jeg ikke lavet selv..

Gregeren og Elmichael, I er ikke helt enige om det forventede resultat??🙂
Jeg kan ikke finde de standarder du nævner, har du mere specifik info?

Nå, burde jeg mon forvente et spartlet gulv, hvis det eneste jeg kan se i tilbuddet er" gulv støbes"?

Ellers må jeg i dialog omkring en pris på spartling af gulvet, vel.. (har I en idé om hvad sådan en omgang kan koste, det er kun 5kvm,, uden krummelurer etc..) eller er det til at have med at gøre selv,  uden erfaring med beton?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ville forvente at man overholder krav som defineret her:
https://www.tolerancer.dk/tolerancekort/50273
Tak Jonathan..
Det var egentlig også det jeg forventede.. altså, at jeg kunne lægge f.eks. laminat umiddelbart ovenpå..
Jeg prøvede lige at lægge et 120cm vaterpas ud, uden at have andet grej (afstandsklodser etc.) Løftet den sig vel op mod 10-15mm..
Jeg har skrevet til håndværkeren, at jeg synes han lige skal se på, om det er lavet ok.. så må vi tage den derfra.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du godeste, 10-15 cm på 120 cm? , det jo et  helt trappetrin?
Sorry.. det var mm, naturligvis.. jeg har tilrettet ovenfor🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også