Forventning/krav til nyt betongulv?

Hej med jer

Jeg har brug for jeres indsigt, I en problemstilling, som jeg selv nogle gange synes kan være lidt irriterende.. jeg håber derfor I vil bære over med mig🙂

Jeg har fået/er ved at få udskiftet terrændæk I to rum (entre og bryggers) jordfugtig beton er udlagt og hærder nu..
Jeg har lært en masse (på den dårlige måde) om at stille helt klare krav, til byggeri..
Desuagtet.. Planen er, at jeg selv skal lægge et laminatgulv ovenpå det nye støbte gulv.

Kan I hjælpe med tricks til at vurdere planheden? Jeg er nervøs for, at risikere at stå med et gulv, der er for ujævnt, når først vi er færdige, og jeg selv tager over.

Er der krav til planhed, som murer bør overholde? Eller skulle jeg have (tænkt mig om, og!🤬)været helt specifik ift. Udspecificering af krav til planhed (måske endda have kopieret krav ind fra gulvproducents hjemmeside?) 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej med jer Jeg har brug for jeres indsigt, I en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

KSC har ret
+\- 10 mm

Det fikser jeg...
Jeg afventer respons fra Murer..
Jeg håber ikke I har ret,  jer der mener der må være 10mm.. 🙂 Jeg er så træt af at eksperter (håndværkere) ikke oplyser den slags, når jeg tror jeg bestiller et betongulv, klar til laminat. Så får jeg et betongulv, der skal rettes op, inden det kan bruges til noget..

Hvor ser I de 10mm nævnt? (Jeg har lige talt med en pensioneret Murer, der oplyste de+/-2mm for et betongulv..det virker jo lidt som et lotteri) 
Kan man selv spartle det? eller er der en bekostelig affære, at få nogen til? Der er tale om 5kvm..

Hej igen,

Det er DS/EN 13670:2010 der definerer udfaldskravet - med mindre andet er aftalt.
du kan læse en forenklet udgave her på side 16.
http://www.gandrupelement.dk/CustomerData/Files/Folders/6-certifikater-og-vejledninger/196_hvor-gaar-graensen-beton-insituele-og-mont-lasse.pdf

I praksis bør en murer kunne støbe gulvet mere præcist end normen tillader, men det er nu engang de spilleregler man er blevet enige om i byggebranchen! Men +\- 2mm er heller ikke nemt.
Du skulle have bedt ham specifikt om, at kravet var +\- 2mm så kunne han prissætte risikoen for, at han ikke kunne støbe gulvet, og derfor kunne indregne en slibning/spartling.

Det er desværre et generelt problem, når private køber håndværkerhjælp, at der ikke bliver forventningsafstemt! håndværens udfaldskrav ligger i den respektive norm og kunden forventer, at det udførte arbejde er 100% som de havde forestillet sig.
Private kunder skal sætte sig ind i, hvad man kan forvente - og håndværkeren skal oplyse, hvad kunden kan forvente.

ps.
jeg er ikke en gammel sur håndværker, som er træt af private kunder.
Der hvor jeg sidder i byggebranchen er problemerne de samme! På trods der kun er profesionelle aktører, som burde vide bedre.  

/K

Tak KSC
Jeg tager det ikke som værende en gammel sur kommentar.
Jeg er helt enig i betragtningen. Krav og udbud af opgaver er jo en disciplin i sig selv.
Jeg har lært at intet er en selvfølge, og jeg skal være meget meget tydelig omkring, hvad jeg ønsker!

Det er bare forfærdelig irriterende, at jeg står med en regning, på en vare som jeg er meget skuffet over. Jeg kunne have taget fri uden løn i halvanden måned, og selv lavet arbejdet, hvis jeg alligevel skal stille mig tilfreds med et halskævt gulv.. det var også en kommentar, der er udtryk for frustration, ikke fordi JEG er en gammel sur mand🙂

Er der andre krav, når tilbuddet omhandler "nyt gulv" og ikke indeholder formuleringen "terrændæk"

Det bliver lidt en disciplin i semantik, hvis du begynder at differentiere forskellen på gulv og terrændæk!  
Jeg syntes, at du skal holde mureren op på, at arbejdet ikke matcher, hvad han lovede (normer holdt ude af ligningen)

/K

Jeg er helt enig🙂 jeg undlader så absolut at spille klog.. især på noget jeg ved jeg ikke er klog på 🙂
Ellers er den fredsommelige løsning sikkert en spartling, hvor udgiften deles.. Men lad os nu se🙂

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også