Tørre et helt træ?

Jeg har fået en lidt "fancy" idé. Om at bruge en hel træstamme som en slags udsmykning/møbel i min stue. Fx skære riller i, og så sætte glas-hyler i, til diverse nips, fx billeder eller fyrfadslys og lign.

Og helt tilfældigt skal et familiemedlem snart fælde et stort birketræ, som jeg må få for at fjerne det.

Spørgsmålet er hvor længe jeg bør lade det være inden jeg tænker på at slæbe det indendørs (tænker at lave en gevindstang som sidder fast i tagkonstruktionen, så ikke børn eller fulde folk eller katte kan vælte det ved et uheld)?

Her tænker jeg på at der sikkert lever en masse insekter og andet småkravl under barken osv... så hvornår er træet HELT dødt/tørt? Er 1 år nok ?

Bemærk her er tale om en HELT træ, ikke fx brænde flækket i stykker.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis træet er opbevaret under tag, men ved udendørs temperatur, siger man at det tørrer et sted mellem 10-20 cm ind fra endetræet pr år.
Hvis det er en hel stamme kan det tage mange år inden den er møbeltør(8-10%). Du skal også forsegle endetræet med maling eller en "lim" for at undgå at træet tørrer for hurtigt ud, da det så revner og flækker.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok så bliver det nok to år, og seføli i carport, så det ikke får regn eller sne osv. En revne her og der må bare betegnes som "patina".

Er der ellers et problem med at have sådan et helt træ indendørs? Jeg tænker jeg kunne give det en ornlig omgang insektgift efter et år, for at dræbe diverse småkravl man ikke vil have indendørs, og evt til det første stille det på en lagt gummibakke, i tilfælde af der fortsat skulle sive nogle "safter" ud ?
Zigzag skrev den 03-09-2021 19:59:22

Ok så bliver det nok to år, og seføli i carport, så det ikke får regn eller sne osv. En revne her og der må bare betegnes som "patina".

Er der ellers et problem med at have sådan et helt træ indendørs? Jeg tænker jeg kunne give det en ornlig omgang insektgift efter et år, for at dræbe diverse småkravl man ikke vil have indendørs, og evt til det første stille det på en lagt gummibakke, i tilfælde af der fortsat skulle sive nogle "safter" ud ?

 Hvor tyk og bred er stammen?


Mvh. Christian M
 

Zigzag skrev den 03-09-2021 19:59:22

Ok så bliver det nok to år, og seføli i carport, så det ikke får regn eller sne osv. En revne her og der må bare betegnes som "patina".

Er der ellers et problem med at have sådan et helt træ indendørs? Jeg tænker jeg kunne give det en ornlig omgang insektgift efter et år, for at dræbe diverse småkravl man ikke vil have indendørs, og evt til det første stille det på en lagt gummibakke, i tilfælde af der fortsat skulle sive nogle "safter" ud ?

 Så skal du lige huske og flytte det med, når nu du får et af de huse du har snakket om i utallige indlæg herinde.

Jeg tænkte blot, at du måske skal være varsom med at bakse det op ad trappen, og fastgøre det i tagkonstruktionen, hvis du bor til leje..

Udover det, synes jeg det er en spændende projekt.
Jeg kender nogen, der har et flækket (tyndt) træ, monteret op ad en væg.. det ser vanvittig fedt ud.. hvis det passet til huset..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Stammen er ca på tykkelse med en 1½ liters colaflaske.

Og blot for at undgå forvirring, så er det hverken min carport eller mit hus, men en vens.

Naturligvis har jeg ikke tænkt mig at sætte en gevindstang op i tagkontruktionen her, og ej heller bakse en hel træstamme op af trapperne. Det var sgu besværligt nok at bakse en sofa og en fryser op ;)
Du skal ikke give den insekt gift eller lignende. Hvis den ligger meget længe kan der gå insekter i den men de forlader den eller dør når den kommer indendørs, og du kan ikke gøre skade på noget i din bolig. Giv dem en med fluesmækker eller luk dem ud ad vinduet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay super. Så behøver jeg ikke købe mig fattig i insektgift næste gang jeg kommer forbi Jem og fusk eller Harald søm og skruer ; ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også