Reparere huller i trægulv, f.eks. ved radiatorrør?

Hej

Mine trægulve har nogle huller som har været der siden vi flyttede ind.
Nu skal jeg i gang med en større renovering og disse huller generer mig, så jeg vil høre, om man kan reparere dem?

Det drejer sig f.eks. om huller hvor der formentlig en gang har været trukket ledninger igennem.
Eller huller ved radiatorer, hvor der er ført rør igennem. Ved radiatorerne er der stadig huller og rør skal fortsat igennem her, men jeg tænker om man evt kunne gøre det lidt pænere end det er nu. Jeg synes, at det er nogle voldsomt store huller. Jeg ved godt, at man kan sætte nogle plastic manchetter om rørene for at skjule hullerne lidt, men disse huller er større en manchetterne....

Gulvene er plankegulv af fyrretræ.
Det er planen af gulvene skal slibes af, ludbehandles og lakeres som en del af den planlagte renovering.
Jeg tænker, at det ville være godt at få lukket hullerne på en måde inden.

For de frie huller (uden rør igennem): Jeg har tænkt på, om man kunne bore hullet op i en større diameter og så finde et passende kopbor/hulsav der kan lave en "prop" af et andet stykke fyrretræ. Måske et som er en anelse større diameter (1mm?). Så var tanken om man kunne file/pudse proppen en anelse konisk i bunden og så banke den ned i hullet til toppen af proppen flugter med gulvet. Evt. med lidt trælim smurt omkring til at den bedre  glider ned og til at den sidder bedre fast når limen tørrer?
Ved denne løsning tænker jeg, at det er vigtigt, at proppen er helt tør. Fordi hvis jeg køber frisk træ fra tømmerhandelen, så har det nok et noget højere vandindhold end det snart 100 år gamle gulv. Så jeg frygter at proppen vil tørre ud og krympe og dermed løsne sig. Vil det hjælpe at lægge træet i bageovnen ved f.eks. 100 grader i nogle timer først?

En anden tanke var at fylde hullerne med træspartel.

For hullerne med rør igennem aner jeg ikke, hvad man kan gøre. Måske intet?

Se billeder.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til de små huller, findes der specielle bor til at lave propper og huller, som passer præcist sammen. Søg efter "propborsæt". Her er en guide: https://goerdetselv.dk/gulv/traegulve/laeg-traegulv-skjul-skruerne-med-traepropper
På dit første billede ser det ud til at der er fjernet et fodpanel. Man kunne måske lave propperne af træet her. Hvis der alligevel skal monteres et fodpanel igen efterfølgende, kunne det jo være ligegyldigt, hvis der var et hul under dem. Så er du ude over at finde noget træ, som passer i farve og tørhed.

De store huller ved rørene er svære at reperere, uden at det bliver synligt efterfølgende, at der er lavet reperationer. Jeg ville finde en større roset til rørene.
Efter lidt søgning på nettet fandt jeg denne guide:
https://handyman.dk/toemrer-snedker/reparation-og-vedligehold/luk-hullerne-i-traegulvet/

Her ser det ud til, at han gør netop det med kopbor/hulsav som jeg havde tænkt på at gøre.

Det ser ud til at være ligetil, omend der da er noget arbejde i det.
Men er der noget der taler imod at gøre det på denne måde?

jenshøj skrev den 03-09-2021 12:07:50

Til de små huller, findes der specielle bor til at lave propper og huller, som passer præcist sammen. Søg efter "propborsæt". Her er en guide: https://goerdetselv.dk/gulv/traegulve/laeg-traegulv-skjul-skruerne-med-traepropper
På dit første billede ser det ud til at der er fjernet et fodpanel. Man kunne måske lave propperne af træet her. Hvis der alligevel skal monteres et fodpanel igen efterfølgende, kunne det jo være ligegyldigt, hvis der var et hul under dem. Så er du ude over at finde noget træ, som passer i farve og tørhed.

De store huller ved rørene er svære at reperere, uden at det bliver synligt efterfølgende, at der er lavet reperationer. Jeg ville finde en større roset til rørene.

 

Smart med prop-bor.
Dem har jeg ikke set før.
Jeg kiggede lige i Bauhaus. De har dem i forskellige størrelser. Det ser ud til at propbor koster 500 kr pr stk uden forstner-boret som jeg så skal ud og have ved siden af.

Der er huller i varierende størrelser.... Jeg vil overveje det, men jeg synes nu alligevel at det er en stor udskrivning... Jeg kommer jo aldrig til at bruge de propbor igen...

Hej Lennart Bertelsen  
Du er Bestemt inden på det rigtige vej.
det er en Propning / udlusning der skal til. der er specialværktøj der skal til, hvis det skal blive så tæt på usynlig som muligt.
og have fat i noget gamle fyrretræ planke gulv. som minder meget om det gulv du har den dag i dag.
-----------------------------------------------------------------------------
Kvalitet bor.
Et Propbror set er rigtig dyr. et enkelt Bor til at lave hulet koster mellem 300.- til 1000.-
og til at lave et enkelt Bor propen koster imellem 300..- til 700.-
alt efter størrelse

de billige vil jeg ikke stå inden for. for jeg har ikke prøvet dem.  

Det kan også gøre med stemmejern eller en overfræser hvis man har styr på sin håndelag.
-----------------------------------------------------------------------------
selv om det skal ludbehandle gulv. vil du få det baste resultat
hvis du kan ramme den samme fave og åre struktur i din Prop eller Lus. som gulvet har nu. som du også selv er inde på

Du kan være heldig hvis der er en gamle TømrerMester i dit lokal område. som gemmer på alt hvad der heder Pind.
og få et gamle gulvbrader og eventuelt låne et Propbort set..

ellers er du velkommen til at smutte forbi mig, jeg er jo en af de fjolser der gemmer på alt godt pind.
også 100 år gamle fyrretræ planke gulv som dit
Propbort set.

du skal holde dig lang fra Plastik træ, det vil ikke suge ludbehandlingen. og vil komme til at se mærklig ud                                

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter skrev den 03-09-2021 12:38:09

Hej Lennart Bertelsen  
Du er Bestemt inden på det rigtige vej.
det er en Propning / udlusning der skal til. der er specialværktøj der skal til, hvis det skal blive så tæt på usynlig som muligt.
og have fat i noget gamle fyrretræ planke gulv. som minder meget om det gulv du har den dag i dag.
-----------------------------------------------------------------------------
Kvalitet bor.
Et Propbror set er rigtig dyr. et enkelt Bor til at lave hulet koster mellem 300.- til 1000.-
og til at lave et enkelt Bor propen koster imellem 300..- til 700.-
alt efter størrelse

de billige vil jeg ikke stå inden for. for jeg har ikke prøvet dem.  

Det kan også gøre med stemmejern eller en overfræser hvis man har styr på sin håndelag.
-----------------------------------------------------------------------------
selv om det skal ludbehandle gulv. vil du få det baste resultat
hvis du kan ramme den samme fave og åre struktur i din Prop eller Lus. som gulvet har nu. som du også selv er inde på

Du kan være heldig hvis der er en gamle TømrerMester i dit lokal område. som gemmer på alt hvad der heder Pind.
og få et gamle gulvbrader og eventuelt låne et Propbort set..

ellers er du velkommen til at smutte forbi mig, jeg er jo en af de fjolser der gemmer på alt godt pind.
også 100 år gamle fyrretræ planke gulv som dit
Propbort set.

du skal holde dig lang fra Plastik træ, det vil ikke suge ludbehandlingen. og vil komme til at se mærklig ud                                

 Hej

Mange tak for dit svar.
Det lyder som om du ved, hvad du snakker om.
Og tak for tilbuddet om at komme forbi og låne. Jeg bor imidlertid på Sjælland, så der er lidt for langt...

Det var disse Bosch propbor, jeg kiggede på til 500 kr i Bauhaus:
https://www.bauhaus.dk/bosch-propbor-140x20-mm

Jeg ved ikke, om det er noget billigt skrammel?

Jeg kan nok ikke lige finde et gammelt gulvbræt, men jeg kan da prøve at kigge på den blå avis.
Men ellers havde jeg tænkt mig bare at tage et forskalningsbræt i fyr.
Ville det være en ide at give det en tur i ovnen inden jeg laver propper af det?

PS. Måske har du også et bud på dette projekt, som jeg aldrig kom videre med...
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/228144/s/reparation-af-gulvbraet-uden-fer-og-not

Annonce
Biltema og Harald Nyborg har billige sæt. Sikkert ikke specielt god kvalitet, men nu er det vel også relativt få huller du skal lave i blødt træ, så mon ikke det kan gå an.
LennartBertelsen skrev den 03-09-2021 12:54:50

 Hej

Mange tak for dit svar.
Det lyder som om du ved, hvad du snakker om.

PS. Måske har du også et bud på dette projekt, som jeg aldrig kom videre med...
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/228144/s/reparation-af-gulvbraet-uden-fer-og-not

Det var så lidt.
jeg giver den lige et kig. efter

så afgjort det skal være fyrretræ. helst gamle
jo jeg har lavet et par huller i gulv før.
-----------------------------------------------------------------------------
Hvis et propbor set kan dække så er det nummer de fås fra 8 til 60 mm

når der er huld i forvejen skal du lave en skabelon / KO "en stykke træ med den ønske hul str"at bore efter.
man kan ikke starte i et hul , ellers laver du skader på gulvet og har bare mere at reparere.

Håber du er med :)

Selve proppen skal lavet i en søjleboremaskine. da den skal helst laves i et lige pras. for der den har ikke noget center styr.

lav altid en tæt Hvis man ikke er 100 % sikker. eller bliver det bare noget HØ.

-----------------------------------------------------------------------------

Mærker man ikke kan gå helt fejl af af bor og værktøj tilbehøre osv.

CMT           Toppen af poppen
thürmer           nok det mærke der bliver solgt mest af
Irwin
Starrett
Bosch
Dewalt
Makita

de mærker inden for skære værktæj kan du ikke gå fejl af.
hvis du skal ud og købe. og hvis du skal så køb en der kan tage alle huller rent størlsemessig.

Men Spørg i Lokal området Der må være en der kender en Tømrer Som har.
det er mange penge for noget man bruger en gang.
----------------------------------------------------------------------------- 

Når proppen skal Limes i, Så bru en "D3 Lim". Ikke en PU lim
tør overskydene Limraster af med en fugtig klud

en prop skal gå stramt i da den skal Ca være 0.01mm for stor til huldet.
fordel at afrunde den siden der skal går ned af.

smør lim på både Huld og prop


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis