Forankringsmasse til at fæstne udendørs trappegelænder?

Hej alle

Jeg skal fæstne et gelænder til en betontrappe.
Gelænderet er L-formet set oppefra og den ene ende bliver fæstnet i muren ved døren.

Der er allerede lagt granit på toppen så jeg overvejer at bore gennem granit og ned i betonen under og stikke en 12mm gevindstang ned i noget forankringsmasse (fx. Sika AnchorFix).

Stængerne i gelænderet tænkte jeg bliver boret ud og får indvendigt gevind så de kan skrues ned over gevindstangen, og dermed være skjult.

Er det måden at gøre det på, eller er der andre forslag?

Jeg synes ikke det vrimler med gode instruktioner på hjemmegjort gelænder til udendørs trapper, og dermed ej heller hvordan det fæstnes. Jeg er dog ikke fan af flanger og synlige bolte til dette projekt ...

Tak for hjælpen!   
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens gøre. Husk at bruge rustfri gevindstænger eller flækker graniten når de ruster

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kunne du ikke bare støbe gelænderet fast i et passende hul, som ikke behøver at være mere end en smule større end det, der skal støtte gelænderet.
Du skal passe på med at bore med slag i granitten, som kan gå løs fra betonen. Betonen kan du godt bore med slag i.

fase
S. Fabrin skrev den 02-09-2021 20:17:37

Kunne du ikke bare støbe gelænderet fast i et passende hul, som ikke behøver at være mere end en smule større end det, der skal støtte gelænderet.

 Jooh, men stængerne er firkantede og bliver enten 20mm eller 25mm så det ender med at blive et ret stort hul vs. en 10mm eller 12mm gevindstang. Dertil bliver en del af forankringsmassen også synlig rundt om stangen, så det var derfor jeg kom på det med gevindstangen skruet ind i bunden af de firkantede stænger. 

Men jeg kan godt se at støbe stængerne direkte ned i hullet nok ville blive mere stabilt ...

Hele "herligheden" bliver rustfri stål og så med noget maskin-emalje fra Esbjerg, som jeg så anbefalet i en anden tråd ...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis