gulvvarme mangler - kan det være pga. vejrkompensering

hej,

vi bor i et hus fra 2014, med jordvarme og gulvvarme i alle rum. i foråret, over sommeren og i efteråret bliver der ikke sendt varme ud i badeværelsesgulvet (nordsiden) så det er lidt småkoldt. Termostaten er skruet helt op (på væggen) og Uponor styringen i teknikrum angiver at rum mangler varme, og jeg kan se at Uponor styringen (blå top) er i åben tilstand. Der kommer dog ingen varme derud. Resten af rummene er lune, men badeværelset mod nord er altid koldt. Når det begynder at blive koldt udenfor, kommer der varme derud fint. Men jeg ville gerne have lidt varme i gulvet derude også i de knap så varme måneder.

I og med at der kommer masser varme derud når temperaturen falder udenfor, så tænker jeg at systemet som sådan virker fint. Der er 25 grader i alle rum, de opvarmes nok primært af solen i løbet af dagen.

Men er der noget jeg kan gøre for at den sender varme derind også selvom det ikke er hundekoldt udenfor? Det er ret træls med koldt badeværelsesgulv, og håndklæder osv har også sværere ved at tørre.

Jeg kan se andre på forum havde lignende problem, men der var det spindelen i den blå top der ikke åbnede - og min til badeværelse er åben. desuden kommer der jo masser varme derud om vinteren. Så tænker det ikke er helt samme problem.

Hvis nogen har et godt bud hører jeg gerne. Ellers må jeg bide i det sure æble og ha fat i en vvs'er. men jeg tror bare ikke der er noget der er i stykker - tror det er noget der kan justeres et sted. kan jordvarmen f.eks. slukke for pumpen så der ikke sendes varme ind i huset selvom sløjfen er åben. etc.

Systemet er Danfoss OptiPro jordvarme med vejrkompensering med Uponor telestat styrede rumtermostater

mvh
søren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo svært at svare helt konkret på.
Mon ikke vejr kompensering styrer temperaturen i gulvvarme systemet ( blande sløjfen) Så når den er lav føler du ikke noget på de kolde gulve, hvorimod når den hæves så kan du mærke det. Så mon ikke du skal vælge en lidt højere minimum temperatur. 
men du skal allerførst kontrollere at der er vandtryk nok på anlægget. Der skal være mindst 1 bar tryk og mangler der tryk så må du fylde vand på til 1,5 - 1,8 bar. Selv om der er højere tryk så gør det ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Der er fint tryk på, og varmen kommer jo også når det bliver tilpas koldt. Men på nordsiden ville det være dejligt med varme også i de koldere tider forår og efterår og ved køligere sommer. Men er selvfølgelig heller ikke interesseret i at få varme ud i gulvene i de rum hvor der er varmt nok. Må prøve og gå menuen på jordvarmen igennem og se om der er en minimum udetemperatur angivet så pumpen måske slet ikke starter før den er nået, så selvom termostaten kalder på varme sender den ikke noget ud.. 
Har du set det her ske over flere år? Eller er det første sommer, du har oplevet det, efter det virkede fint tilbage i foråret? For så kan det vel være den der lille stift, der har sat sig fast og bare skal masseres i gang. Altså inde under den blå top. Alternativt har den måske et eller andet punkt, den har svært ved at komme over, så den lukker fint op, når der er meget tryk, men når der er mindre tryk på, sker der ikke noget? I så fald kan det måske igen masseres væk. Men det er altså bare gætværk fra min side. Og hvis det er den stift du taler om, når du nævner spindelen i den blå top - ja, så burde du jo have udelukket den slags problem.

Kan din jordvarme mon have en eller anden sommersænkning der gør, at alting virker fint, men at vandtemperaturen simpelthen bare er for lav til rigtigt at rykke noget? Laveste temperatur på vores luft til vand-pumpe er sat til at være 30 grader, men vores hus er snart 100 år gammelt. Måske sætter man det lavere i nyt byggeri, og så kan det alligevel ikke helt følge med til et nordvendt rum uden vinduer?
Hej Allan, tak for indspark. Det har altid været sådan. Og når det bliver rigtig koldt udenfor kommer varmen også fint. Jeg tænker nemlig som dig at enten er fremløb simpelthen for lav ellers så starter cirkulations pumpen slet ikke før udeføleren når en hvis temperatur. Jeg må prøve og grave indstillingerne for jordvarmen igennem og se om der er en minimum temp eller som du siger en sommerindstilling. Tak
Mht. cirkulationspumpen så havde jeg for nyligt besøg af en vvs'er, der lavede noget på blandesløjfen til vores gulvvarme. Han talte om, at hvis cirkulationspumpen på blandesløjfen stod på auto, så kunne den godt have svært ved at mærke, hvornår den skulle levere noget, og at han derfor anbefalede at stille den på en fast styrke.

Har I mon en separat pumpe der på blandesløjfen, som kunne tænkes at stå på auto? Altså, jeg famler totalt i blinde - men det kan jo stadig ende med at være rigtigt.

Mht. minimumstemperatur, så er den rimelig tydelig på vores inde på varmekurven. Den første del af grafen er bare flad. Man skal nok ind i en mere avanceret indstilling for at ændre på den, men i det mindste kan vi se på kurven, hvad indstillingen er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis