Asbestplader i loftet

Hey!

Har for nyligt købt hus. Huset er fra 1920 og hører i tilstandsrapporten ind under murermestervilla-kategorien.

I enkelte rum i huset, er der blevet brugt asbestplader i loftet, nogle af dem har mindre skader (se vedhæftede billeder). Der er intet om asbest nævnt i tilstandsrapporten andet end under murermestervilla-kategorien, vedrørende asbest i elkabler og understrygning.

Til dette har jeg et par spørgsmål:
- Er det farligt at opholde sig i disse rum?
-> skal vi få dem fjernet?
--> Hvad vil et prisoverslag på dette være? (Sammenhængende rum på 20kvm i alt).
-> Kan dette køres gennem en Ejerskifteforsikring?

Jeg håber at i kan hjælpe.

Mvh.,
R
 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få lavet en analyse af pladerne, så du får afgjort, om det er asbest. Du vil ikke tage skade af at opholde dig i rummet. Angående pris for nedtagning bør du spørge en tømrer. 

fase
-> Kan dette køres gennem en Ejerskifteforsikring?

Du kan kun få en forsikring til at dække hvis du har en skade. Efter det oplyste har du ingen skade.

En ejerskifte forsikring dækker (store) skjulte eller ukendte skader. Dine lofter er muligvis grimme og lidt hullede men der er et loft der er sat op som lovligt og normalt i sin tid. At der muligvis er asbest i loftet er ikke en ukendt skade.

Som Fabisn skriver bør du tage fat i et test firma for at se om der er tale om asbest. Hvis der så er tale om asbest så tag fat i firmaet for om du bør gøre noget eller bare lade loftet sidde.
Hvis du googler er der mange test firmaer fx https://www.wsp.com/da-DK/ydelser/asbest

Ja du skal kræve et nyt hus gerne 20% større.
Med gulvvarme og det hele, samt afskrab og ny anlæg af ny have.
Ja.  jeg  undre mig også , har du købt huset ubeset , det er lidt sent at påtale de her lofter efter du har skrevet under på salgskontrakten , og ja det er meget dyrt at få lavet en asbestsanering .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej alle sammen

Tak for jeres svar. 
Har i gode erfaringer med nogle der laver asbest-prøver i Nordsjælland (hvis de skal køre ud)?

Et af rummene med pladerne er i en tilbygning.  Tilbygningen er fra 1977, og jeg er blevet fortalt at asbest er blevet forbudt at bruge fra 1972 og i tagmateriel  fra 1980 - så det kan vel godt betegnes som ulovligt (hvis der er asbest i pladerne)?  

Mvh.,
R
Annonce
Det var først i 80erne at asbest blev delvis forbudt ,  

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nok lidt før. Fra bolius


Udfasning af brugen af asbest i dansk byggeri 1972 blev det forbudt at isolere med asbestholdige materialer. 1980 blev det helt forbudt at bruge asbest, bortset fra i tagbeklædning, friktionsbelægninger, pakningsmaterialer og materialer til at fore f.eks. kuglelejer med. 1986 blev kravet skærpet yderligere.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Korekt , men der var mange dispentioner , så vi skal langt ind i firserne da et totalt forbud kom , bl.a brugte man asbest i bremser på biler , da man ikke have nogen alternativ .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvorfra har du, at der er asbest i de plader? Det ligner cellutex
Tak for debatten. Jeg er heller ikke sikker, så derfor har jeg nu bestilt en prøve. Det var en tømrer som var forbi der sagde, at der kunne være asbest i.
Så forhåbentlig kan jeg få svar, inden for 14 dage :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis