"TRIAC dimming technology"

Kære forum

Jeg har ikke en håndværksmæssig uddannelse og har ikke en pind forstand på lysdæmpning - derfor følgende spørgsmål vedr. dæmpning af en LED-spotlampe.Jeg har kigget på en LED loftspot, hvor det på hjemmesiden er angivet, at lampen er dæmpbar via TRIAC dæmpnings teknologi (se gerne vedhæftede billede fra hjemmesiden).

Er TRIAC blot navnet på en vanlig standard, som kan dæmpes med fx. en alm. FUGA LED lysdæmper - eller er der tale om en speciel standard, som kræver noget "specielt"?

Vh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En TRIAC er en halvlederkomponent, som kan indgå i en styring. Det ser ud til, at den viste spot er forsynet med en spændingsforsyning, der bygger på TRIAC teknologi. En fuga lysdæmper er, så vidt jeg husker, forsynet med FET transistor som en del af styringen. Hvis der følger en spændingsforsyning med til den viste lampe, skal du være opmærksom på tilslutningsspændingen. USA bruger 127V.

fase
Kender en som har lampen - dog ikke kombineret med lysdæmper.

Her et billede af indmaden - måske det kan hjælpe til svar på, hvilken type lysdæmper den kan kombineres med. 
OK - hvis den viste lysdæmper kan dæmpe denne LED/lampe, så har jeg fået svar på mit spørgsmål - mange tak :)
Triac betyder blot, at man kan bruge enhver lysdæmper, gammel eller ny. Ufatteligt hvad reklamefirmaer kan fremhæve som "særlige features".

Annonce
Tak for endnu et svar og afklaring.
Med fare for at blamere mig, så spørger jeg igen :)

Leverede ovennævnte lampe tilbage fordi den var med en 2700K LED - jeg ville gerne have en med 3000K. Efter nogen ventetid har jeg netop modtaget den nye lampe - men driveren er en anden udgave end den, som jeg fik svar på kunne dæmpes med en std. LED-lysdæmper.

Er det samme tilfældet for den nye driver (vedhæftet)?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis