Sætningsskader eller ikke?

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi har købt et hus og ser nu at, over samtlige vinduer og terrasse døre buer murstenene ned og der blevet repearet fuger der lige inden et salg til os. Det stresser rigtig meget og har kostet en sygemelding, så jeg håber nogle derude kan hjælpe, er disse buer sætningsskader? Eller bare sjusk som er rent kosmetisk? Det er et hus med hulmur fra 1968.

 

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha hvis sådan et problem bekymrer dig så meget at du skal sygemeldes fra job… så vil jeg for alt i verden råde dig til at sælge dit hus hurtigst muligt og bo til leje for resten af dit liv.
Når man køber huse med nogle år på bage (eller nye huse for den sags skyld) så må og skal man forvente at der kommer vedligehold. I dit tilfælde skydels det sikkert at der brugt en for svag overligger. Og ja den kan sagtens skiftes….det er en rutine opgave for en murer. Nej det er ikke en sætningsskade, har du tegnet en ejerskifte forsikring sp prøv da først at kontakte dem. Giver det ikke pote så få et par tilbud fra en murer. Og kom videre i livet og gæld dig over dit hus…eller sælg det så du kan få en god nattesøvn igen og en raskmelding…
Mange tusind tak for svaret, det er meget kærkommen!! jeg kan bare se murstene er forskubbet hele vejen oppe fra murens start 4 rækker og ned til overkanten af vinduerne og det samme med terrasse dørene. Jeg er helt med på vedligehold i ældre hus, jeg er dog lige flyttet ind og kunne måske godt tænke at det burde være nævnt i en tilstandsrapport? Det gælder trods alt 8 store vinduer  fra 2010 + 5 terrasse døre som er helt nye skiftet i 2020. I min bekymring/manglende erfaring, var jeg bange for der lå en regning på flere hundrede tusinde og ventede, hvilket må siges at være mere end alm. Vedligeholdelse. Det lyder dog opløftende det du skriver i forhold til det er en standard opgave for en mure og det måske slet ikke er i det leje vi er??  

Jeg kan godt forstå du et bekymret.
Som by husejer, kan den slags fylde uforholdsmæssigt meget🙂

Du har også en anden tråd om dette kørende. Har du talt med ejerskifteforsikring?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej ikke endnu, min erfaring er dog at ejerskifte aldrig er til meget hjælp, jeg har dig lavet en aftale med en byggesagkyndig om at komme ud og kigge, så jeg ved hvad jeg kan skrive, i tilfælde af jeg bliver klogere, men for den gode nattesøvn, søger/søgte jeg først og fremmest svar på om jeg stod overfor en kæmpe regning i form af sætningsskader. Jeg er med på som der blev skrevet tidligere at man kan sælge igen, dog koste Ca. 60.000 at købe hus + små 100.000 at sælge. Det har hverken jeg eller min kæreste råd til, skulle vi så oveni sælge billigere end købt, hvis en ny tilstands rapport omtalte problemet om 8 vinduer og 5 terrasse døre, eller det var sætningsskader, så var vi måske ude i et tab på + 200.000 - 300.000 alt i alt , for at købe hvad vi troede var drømmehuset for alt vores opsparing, det er her tanken bliver lidt ubærlig. Øv øv 

Jeg kunne være bange for ejerskifte ville melde tilbage at de har taget forbehold mod alt i murværk pga. Det de har skrevet i nedenstående billede. På trods af at punkt 5/10 i tilstandsrapporten intet har med dette at gøre? 
Annonce
Nu har huset jo stået i over 50 år, så det er er jo ikke fordi det er ved at falde sammen. Så sov roligt  

Du har den fordel, at murstenene er malet. Derfor er det relativt let at tage stenene ned, mure en ny overligger i, mure det resterende op igen, og afslutte med maling. Så kan reparationen ikke ses. Det havde været meget meget besværligt, hvis der skulle fremstilles en overligger af de eksisterende sten aht. farven.

Jeg tror ikke du får noget ud af ejerskifte forsikringen. En sådan dækker jo skjulte fejl, og forhold som giver risiko for skader. Ingen af delene synes at være tilfældet her.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine bekymringer og jeg synes også, at det ser forkert ud, at det buer så meget. Men....som de andre skriver: Ro på! Der er mange muligheder herfra, som ikke medfører at I bliver ruineret.

Hvis det har stået sådan i mange, mange år behøver I ikke at gøre noget som helst andet end at nyde jeres nye hus. Vores nye hus har en tilsvarende bue ved ét vindue. Jeg kender heldigvis sælgeren og ved, at det har set sådan ud i årtier. Jeg har også spurgt en murer, som sagde at det ikke spiller nogen rolle i vores tilfælde.

Hvis det er en "skade" som er nødvendigt at udbedre, så få den byggesagkyndige, der kommer, til at vurdere omfanget og hvor hurtigt det skal laves. Måske kan det tages i etaper over nogle år.

Spørg også om det kan være sket fordi tidligere ejer skiftede terrassedøre sidste år og hvordan han mener, at du står i forhold til ejerskifteforsikringen. Der er i nogle tilfælde også mulighed for at rette et krav mod sælger. Det kan måske være relevant, hvis det er nyetablerede dørhuller, som ikke er lavet med korrekt afstivning. Hvis sælger selv har lavet det (og ikke oplyst det i tilstandsrapporten) kan du have en sag. Hvis han har regning på arbejdet, så kan tømreren/mureren have et ansvar.

De punkter du viser fra tilstandsrapporten har ikke noget med buerne over vinduerne at gøre. Og formuleringen der slutter med et "jf. punkt 5 og 10", handler om de revner og evt. følgeskader derfra.

Så pointen er: Der er mange forskellige veje at gå herfra og alt håb er ikke ude - også selvom ejerskifte evt. afviser i første omgang.

Lad os endelig høre hvad byggesagkyndig siger.

Mvh. AllanE
Tusind tak for jeres svar i er guld værd!!! Jeg tror jeg får sovet lidt i nat 🤞🤞 
Jeg fik lidt ro på igår da mange var flinke til at svarer, håber i kan hjælpe igen, da nervøsiteten er stærkt tilbage😔😔jeg tænkte i værste tilfælde skulle man have en overligger i også kunne det rette det hele op, jeg er dog kommet meget i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre nu og problemet dermed er endnu større, øv øv. Jeg kan efter grundig at have set alt igennem på dørene konstaterer, at de tre døre til højre på billedet sidder højere oppe og længere ude imod haven, end de to til venstre, dermed hvis man ligger en helt lige overligger ind, vil det stadig være "skævt" forstået på den måde, at en lige linje henovet dørene vil medfører at den ikke rammer samme sted i enden til venstre øverst, som til højre øverst pga. Dørene ikke sidder lige langt oppe hele vejen hen. Kan man på nogen måde laver noget under en overligger for at udjævne forskellen? Eller vil det bare være fugen under som dermed vil have forskellig bredde/være skæv, da overliggeren ikke ligger direke på dørene? 

Er du neuroisk og SØGER problemer?
1. hvorfor så du det ikke ved besøg, før du købte. Det er ganske åbenlyst!
2. få dog en murer ud og give et bud på prisen for udskiftning.
3. stop for alt i verden med at gætte løsninger og flere problemer.

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også