Mange gennemgangsrør i styrolit inden støbning

Hej

Jeg har udlagt 1. lag styrolit i et gæsteværelse, som ligger lige ved siden af bryggers/teknik. Der er afrettet og vibreret efter alle kunstens regler

For at forberede til gulvvarme til øvrige rum, lægger jeg 12 tomrør isolering ned i flamingoen, så de stikker ud ved det næste rum, der skal laves (6 rum i alt på sigt).

Men det slår mig nu. 12 tomrør med 2 cm isolering fylder 80-85 cm, hvis de ligger ved siden af hinanden. Hvis de lægges i sådan en bred udfræsning i flamingoen, vil det da overhovedet kunne holde til, at der støbes beton oven på? For mig at se er styrken meget ringe, der hvor de rør ligger.

Jeg kan ikke vurdere, om det er bedre at indkapsle dem mellem de to lag isolering (og så uden isoleringskappen på selve tomrørene, da det jo erstattes af styrolitten). Dette kan dog drille mig med store dyk og buk igen, der hvor de skal op til rummet efter.

… Eller om der er en anden smart løsning? Fx helt at undvære styrolitten der (altså øverste lag) og begrave rørene i leca.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er at lægge tomrørene uden isolering mellem de to lag flamingo. Du laver selvfølgelig bøjningerne så bløde som muligt. 

fase
Hej igen

Et bonusspørgsmål: når jeg lægger 12 slanger ned i "én klump" mellem de to lag isolering, vil de da varme hinanden så meget, at det bliver svært at regulere temperaturer i de forskellige rum, eller er det så marginalt på det 2,5 meter stræk hvor de ligger sammen, så det ikke har en betydning i praksis?

I virkeligheden burde de nok ligge 2 og 2 parvis med noget isolering imellem, men det vil betyde en meget bred "bane".

Ofte vil alle rummene stå på nærmest samme temperatur, er min erfaring.
Nej det gør ingen forskel på de andre rum. Men hvis de ikke var isoleret (bare lidt) ville de varme i det/de rum de løber igennem. Men varmetransport imellem slanger betyder ikke noget.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 02-09-2021 12:44:47

Nej det gør ingen forskel på de andre rum. Men hvis de ikke var isoleret (bare lidt) ville de varme i det/de rum de løber igennem. Men varmetransport imellem slanger betyder ikke noget.

Tak for det. Så ryger hele klumpen bundtet i 6 + 6 tomrør ned mellem 1. og 2. lag styrolit.

Endnu et spørgsmål rejser sig. 😊

Hvad gør man normalt rent praktisk det sted, hvor alt løber op og ind i bryggers/teknik? Det er nærmest umuligt at tilpasse styrolit på den lille kvadratmeter, hvor 6 brugsvandsrør og 16 tomrør/varmeslanger begynder at “stige” fra at ligge nede i styrolitten til at bøje 15-20 cm op og ind i bryggers.

Det nemmeste vil klart være at skære styrolit så tæt som muligt, og så begrave resten i leca. Jeg tænker ikke, det har nævneværdig betydning på nogen varmeregning? (1 kvm med 300mm leca frem for 300 mm styrolit). 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis