Maling af profillofter/vægge - Pensel eller sprøjte

Hej alle.

Håber på lidt input fra gæve lav-det-selv´er :-)

Vi har købt et sommerhus som står fuldstændig som da det blev bygget - dvs. ubehandlet profil lofter og vægge. Det skal males hvidt indendøre og vi overvejer om vi skal kaste os over projekt med pensel/rulle eller om vi skal prøve at kaste os ud i at sprøjtemale. Vi har mulighed for at tømme huset helt, gulvtæppet skal af efter vi har malet. Men men.. kan man opnå en god dækning af evt. knaster og udtræk med sprøjtemaling? Er det samme fremgangsmåde - altså afvaskning, grunder og slut-maling uanset?

Er der nogen der har stået i samme overvejelser og har udført projektet - så vil vi modtage lidt tips med kyshånd. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens bruge sprøjte maler til opgaven, og det vil klart være den nemmeste, og sikkert også det der giver det mest ensartede resultat.
Du skal stadigvæk have vasket og grundet lofterne, hvis du vil have et "ordentligt resultat". Spærre grunder kan også være en mulighed, men min erfaring med dem er at de ikke kan klare opgaven alene.

Fordelen med sprøjten er, du kan på samme arbejds tid som med manuel maling, få lagt flere lag, til gengæld er de også tyndere, så der skal også flere lag til for at få samme dækkeevne.

Hvis du kan få fingrene i en prof malersprøjte så vil jeg klart anbefale det. Husk dog at du stadig skal rulle efter og rengøre sprøjten helt i bund efter brug.
At få et godt resultat på rå profillofter er dyrt ift. almindelige lofter og vægge. Den spærrende maling der sikrer at du ikke får gennemslag er dyr. Vil anbefale dig at male det 3-4 gange med sigmas isotop eller nordsjös isomat. Her er tyndere lag hemmeligheden for at spærreegenskaben i malingen skal virke

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Jeg har malet profillofter hjemme hos mig selv vi var 2 om om. 1 der brugte en god langhåret rulle og ca. 10 min efter trak jeg med en bred pensel 100 mm efter ved at starte ved den ene væg og så gå til den modsatte i et hug. Så undgår man at se hvor penslen slipper. Det drejede sig om ca. 100 m2 og tog lige omkring 1 time og et kvarter… hurtigt og effektivt 
Tak for de mange svar. Vi kastede os over projektet med pensel, energi og tålmodighed. Nu er vi efterhånden ved at være færdige og det ligner en million. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også