Stiksav skær skævt

Jeg har forsøgt at save en laminat køkkenbordplade i længde med min pendulstiksav. Jeg bruger et bræt som styr. Problemet er, at savklingen går mere og mere skævt (buer) ned i træet jo længere jeg kommer i pladen. Resultatet er, at skærefladen "twister" - hvad gør jeg forkert ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det er 2 ting du gør forkert.

1. Den klinge dy bruger er for blød.
2. Du bruger det forkerte værktøj.

Forklaring 1:
Klingen skal være meget hård, når du skærer gennem så tykke emner, desuden er din stiksav sikkert ikke udstyret med en "styre dims", der holder klingen på plads langt nede ved emnet.

Forklaring 2:

Du skal slet ikke bruge en stiksav til sådanne ting. Du skal bruge en rundsav, den skærer helt lige, og kan ikke komme ud af kurs. En stiksav er opringeligt beregnet til at kunne save rundt.

Med venlig hilsen
ThomasB
Jeg tror dit problem består af to ting:

a)Det med den bløde klinge lydder rigtigt og har nok noget med kvaliteten at gøre!

b)Det er meget vigtigt at klingen er lagt rigtigt ud. Tænderne skal stritte så meget ud til siden at der saves frit i sporet, således mindsker du tilbøjligheden til at "dreje af". Du må heller ikke tvinge saven fremad, det skal gå let af sig selv.
Hvis din sav er dyr kan du justere penduleringen, der netop giver større friskæring.

Løsningen er:
Køb en kvalitetsklinge af rigtige type, hav tålmodighed (ikke skubbe hårdt).

Mvh JSJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det er vel ikke en billige stiksav fra jem & fix til 149 kr.

ud over "bløde "klinger.!

Hvis din klinge (klingestyr) ikke er helt parallelt med sålen, så vil klingen vride sig mere og mere hvis du kører langs et lan (bræt). Det skyldes at klingens bane er en anden end brædtets og sålens bane. Hvis du tegner en linie og saver efter den (uden brædt), vil du automatisk kompensere for evt. uligheder fordi du lader klingen bestemme sporet og ikke sålen. Jo tykkere plade og tyndere klinge jo værre bliver det, men uanset hvad, så er stiksaven ikke det rette værktøj. En rundsav (dyksav) er det rette som også nævnt tidligere, men skal du alligevel have hulkel lang pladekanten, kan du sagtens lave det fornødne snit med en håndført stiksav efter en linie.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis