Dampspærre - gammel kontruktion

Hey! :)

Jeg skal til at bygge 1. sal'en op, og vil hører jer til hvad i tænker ang. dampspærre her.
Der er ret klemt mellem rem og bagmur - kan lige få en arm der ind.

Der skal skrues en 195mm spærtræ på siden af de gamle spær for at få plads til isolering.
Er helt OBS på ventilation, vindplade osv., men spørgsmålet er hvordan jeg bedst får startet op på den dampspærre?

Bemærk at jeg ønsker en varm skunk.

Trænger til noget mere input :)

Go' dag til jer der ude!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Daniel

Hmm godt spørgsmål.
det er ikke helt let at beskrive kun med text. og vil helst være fri for at skrive en roman.
Jeg vil komme med den måde jeg ville gøre det her på, fremgangs måde osv. det er lidt vanskeligt. i sådan et tilfælde som dit.

Det er beder ingen dampspærre at have, and at have en Dampspærre der er placeret forkert. og det er vigtigt at forstå
det tager den tid det tar. du kan ikke skynde dig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1# Her jeg rar i at det er en gamle murmester villa, og konstruktionen er bygger op, som lige som jeg har tegning.
Med stø pudset loft og med fast undertag.
og bjælker og spær det er med 6" / 15x15cm.
påforing af tømmer er kun for kun for isolering stykkelse ikke for "styrke"
din færdig ønskede isolering tykkelse er 300mm

Her under beskrive den måde jeg ville gribe det an på. hvis alt under pungt 1# er som jeg har forstiller mig
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2# På dette her billede kan du se hvor dan du skal ligge din Dampspærre, den Lysegrønne streg du kan se rundt folieklæber.
før du kan ligge de ordligt. er du nød til at gøre rent. få støvsuget så der ikke ligger skidt eller løst pus på inder muren. og på det gamle loft.
du skal ikke køre dampspærren højder op and det bjælkelag. eller tager stykker der er større en et fag af gangen.
for du kan ikke styre det.

Men inden du ligger din dampspærre ind skal du selvfølgelig hvide hvor den samling skal være på forhånd så du kan lave en gode samlingen med den der kommer oppe fra. så mål og dobbelttjek inden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3# isolering i skråvæggene det kan være svært at styre.  og i sære med fast undertag. hvor det en kræves gode ventilation.

Det er en gode ide at lave en form for stop, for din isolering. så du ikke kan præsse den forlangt ud i tagrummet.
jeg gøre det helst med lister. 10x20mm. som bliver lavet ud af noget affalds træ jeg har til at ligge og flyde.
hvis de gamle spær er 6" /15x15 vil jeg lave plads til en 95 mm isolering.

selvfølgelig op til en selv hvilken type isolering man bruger.
jeg anbefale "Isover K34" til skråvægge da den er behageligt at arbejde med i skråvægge. lidt dyre and en K37 men det er pengene vejr. "støver ikke så meget"  "letter at skære" "lugter beder" "Isoler beder"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4# Andet lag isolering samt Dampspærre

Jeg ville skrue en 45x95mm reglen på i en krydsforskalling, Med en 6,0x140mm skruer
hvor på jeg montere min Dampspærre, samler med den første som er blevet limet på mur og langs gulv strøet. Og sørge for en tæt samling, rundt
det var dine 2/3 dele isolering.

Husk samlinger i dampspærre ikke må overlappe med mere and 15 cm

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5# I den sidste krydsforskalling gøre på samme mode som før.
45x95mm reglen på i en krydsforskalling, Med en 6,0x140mm skruer.

Alt isolering i etageadskillelse, vil jeg  anbefale er "Papiruld" eller "Træfiber isolering"  da det er absolut den bedste lydisolering, mange gange beder and Stenuld og Glasuld.

Papir fås kun som granulat i Danmark Træfiber fås i bats.
Hvis man bruger papiruld, er det en gode ide at ligge fiberdug "som er tegnet i Sort" ud over det gamle loft.
 som bliver sømmet godt fast. til ens gulvstrøer med pap søm.
Tilfælde af at man skal skifte loft, osv
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
jeg ved godt at det blev en lidt lang en. Undskylder for stave fejl.

Ved også godt der er nogle der mener det kan gøres letter. og "sådan går jeg/vi ikke"
Men denne her måde har sine fordele og ulemper. tager lidt længer tid. og lidt dyre.

men Isolering er desværre tit der folk de spare. både på arbejdstiden de ligger i det. og valget af materiale
 


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Nå, jeg er stadig ikke heeeelt sikker på hvordan jeg vil gøre dette :)

Jeg har lige forsøgt at lave en hurtig skitse af mit »setup«, og som du kan se, så går bagmuren helt op til rem'en.

Kunne man evt. sætte en krydsfinerplade på mur, fyge den tæt, og så hæfte dampspærre på den?
Hvordan samlet jeg bedst de to stykker dampspærre? - for der skal vel være noget »underlag« - så det er trykfast.

Vil det gå helt galt, hvis man tape'er dampspærre fast på rem'en?
Det kræver selvfølgelig at der kommer mere isolering på den kolde side at rem'en.
Der skal selvfølgelig stadig tætnes med eks. plade og fuge.

Igen @Mcarpenter - Tusiden tak for din tid!
Lige en indskudt bemærkning... Der skal selvfølgelig isolering bag ved dampspærre :) - det kom bare ikke lige med på tegninger'
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis