Værktøj til træliser

Jeg skal bruge 40 fyrretræslister på 600*40*21 mm. På tværs af hver liste vil jeg lave to fordybninger på 80*5mm. Der er krav om, at disse udskæringer skal være præcise, da de skal bruges til at montere listerne på brædder, der ligger på tværs. Spørsmålet er, hvordan jeg laver disse udskæringer? Jeg har tænkt på at leje en overfræser til opgaven, men er det den rette metode.

Pft

Torben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En overfræser, og så laver du en "jig" du kan ligge dine lister i, og køre fræseren hen over det korrekte punkt/område af flere passager.

Hvis du har en bord-sav, kan du også lave det med "en masse snit" metoden, men afhængig af hvor på listerne dit snit skal ligge, er det ikke så nemt med en bord-rundsav.

Hvis du bærer dig rigtigt ad, kan det gøres med en router. Påspænd vinkelret to midlertidige kanter i en passende afstand og parallelt med kanterne på den ønskede udfræsning, så routeren bliver inden for stregerne. Så kan du lave en rigtig pæn udfræsning. Men vær opmærksom på, at starte det rigtige sted, da ikke alle routere er brede nok til at kunne balancere over større afstande. Men højst sandsynligt ikke et problem, hvis bare du tænker over hvor du vil starte og slutte med routeren.

Dyksav eller rundsav kan også fint klare opgaven; Find rette dybde til klingen på et overskydende stykke liste, lav de to yderste snit præcist, og skær så det meste væk med et stort antal snit, indtil du til sidst kan lade saven glide sidelæns mellem to yderste snit for at gøre bunden fin og glat.

Det sidste ville nok være min go-to metode, da jeg så er fri for at spænde to lister fast for at få lige sider og føler mig fint tilpas med en dyksav i hånden. Jeg vil dog nok anbefale dig at bruge  routeren og bruge den ekstra tid på at spænde de to omtalte kanter helt vinkelret på din liste for at holde routeren inden for det ønskede areal ;) 
routeren  hvad er det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Engelsk for fræser
kovas skrev den 01-09-2021 08:33:21

routeren  hvad er det?

Min fejl, tænker ikke over der er engelske ord imellem, da det er mit arbejdssprog også.

Men som Jens skriver, Router er overfræser/fræser.

Det kommer jo noget at på hvad værktøj du har til rådighed.
Jeg ville lægge listerne ved siden af hinanden på et arbejdsbord og spænde dem ned med 2 brædder. Disse 2 brædder skal have en afstand på rundsavens bredde plus 80 mm minus klingebredde. Så laver man den ene udfræsning i alle 40 lister på 1 gang. Husk at medregne klingebredde. Du kan eventuelt have en stribe 2- 4 mm på det ene bræt, så har du lidt at regulere med når du kontrolmåler med den 80 mm bræt som er tiltænkt til formålet.
Når man lægger op til 2. snit kan man styre listerne med det 80 mm bræt. som så lægges i 1. snit under opspænding.
Samme metode kan bruges med overfræser. Husk at gøre snittet færdig fra den en side, så rundsav eller fræser ikke falder ned i hullet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis