Gøre dørtærskel lavere

Efter flytning er min robotstøvsuger kommet i knibe. Bundstykkerne/dørtærskelerne i alle dørene er for høje. Jeg havde derfor overvejet at fjerne bundstykkerne helt, men da gulvene er blevet slebet en del gange i årenes løb, tror jeg ikke, at gulvet nedenunder vil matche (hvis der da overhovedet er ført gulv hele vejen under).
I stedet overvejer jeg at slibe/fræse/høvle/? dem ned til 1,5 cm højde i stedet. Den barriere kan støvsugeren godt krydse.
Mit spørgsmål er så, hvordan man bedst får gjort bundstykkerne tyndere? Jeg ville umiddelbart have mest lyst til at bruge en elektrisk høvl, men den kan ikke komme helt ud til kanten, og jeg ville høvle på tværs af fibrene. Ellers skulle man måske gå i gang med hammer og stemmejern, men jeg ved ikke, om jeg kan lave det lige.
Jeg vil sætte stor pris på jeres input!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fjern dem og monter en aluskinne i stedet
Hvis du bor i leje bolig, skal du være OBS på du skal re-etablere hvad du laver af ændringer.

Som bredker skriver, kan du fjerne dørtærsklen helt, og så montere en alu-skinne eller plast skinne i stedet for, så er den hurtigt fikset, og du vil få bedre luft-cirkulation i boligen.

 

Det går nok en del ud over dørens lydisolerende evne. Men jeg overvejer selvsamme operation!
Der grubles stadig over, om det skal gøre med overfræser eller dyksav på skinne.

Jeg hælder mest til at lægge nogle lag krydsfiner(af passende tykkelser) på begge sider af trinnet, til et vandret niveau af det nuværende højeste punkt på trinnet. Så vil jeg gøre sålen af fræseren lang nok til at nå på tværs af disse stabler krydsfiner, evt. med et aflangt stykke stabilt krydsfiner med hul til fræserjernet. Så vil jeg kunne glide overfræseren på de to vandrette stabler. og tage toppen af trinnet, uden at bruge selve trinnet(som er ret ujævnt terræn) som støtte til overfræserens sål.
Tak for jeres input!
En aluskinne synes jeg vil komme til at se for moderne/fremmed ud. Jeg vil gerne have det matcher fyretræsplankerne på gulvet.
Det er ikke lejebolig, så der er ingen bekymringer om at lave ændringer.
I forhold til lyd/luftcirkulation: dørene bliver aldrig lukket og der er godt isoleret, så heller ikke nogen bekymringer der. Jeg beholder dog det høje bundstykke ud til badeværelset, da den ekstra lydisolation nok er meget rar der.

@TulleMulle Det var lidt det samme jeg overvejede, bare med en elektrisk høvl. 
Når det er eje, så er det jo "bare" at fjerne dørtærsklerne, bearbejd dem til den ønskede størrelse, og så gen-monter dem i nyt format. Så kan du bruge en tykkelses høvl, bord-rundsav, afretter høvl eller helt fjerde maskine til formålet.

Du kan også vælge at fjerne dørtærsklen, og så montere et nyt/andet stykke træ, der opfylder dine kriterier til udseende og højde/profil, som du har færdigbearbejdet før du monterer det.

Ang. badeværelset skal du være OBS på om du har ekstra afløb i gulvet, eller om du skal holde en hvis højde på dørtrinnet over afløbet i brusekabinen, så det trin er ikke "bare lige" at modificere, men her skal robot støvsugeren vel heller ikke ud.

 

Annonce
Overfræser imo.

Jeg havde i øvrigt gang i samme projekt for et år tilbage.. endte til sidst med at fjerne hele gulvet og lægge nyt gennemgående gulv.. 
du kan ikke komme ud til siderne med nogen maskine
vil du ikke have en aluskinne , kunne du jo få høvlet en planke ned til 5-6mm og lime den ned istedet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis