Pæn overflade på beton

Hej

jeg skal til at støbe en “rampe” ved min garageport. Jeg regner med at sætte forskalling op, og støbe i en blanding sf støbemix og cement 4:1.
Hvordan får jeg en pæn glat oveflade på betonen? Er det med pur puudsebræt, eller stålpudsebræt? Og skal betonen “sætte” sig lidt inden jeg pudser det over?
På forhånd tak 😊
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overfladen bag forskallingen får du pæn ved at vibrere betonen, det kan du f.eks. gøre ved at sætte en bræddebolt i en slagboremaskine og så køre hovedet på bræddebolten rundt på ydersiden af forskallingen. Overfladen på din rampe får du glat ved at først vibrer eller "jutte" dvs. støde ned i betonen med f.eks. en rive eller noget der er bredere, så det bliver lige og så stenene synker lidt ned. Når betonen begynder at tørre op kan du så gå igang med et pudsebrædt og få det glattet ud og efter noget tid kan du lægge en plade ud på betone som du kan sidde på og derved bedre komme rundt på hele området med pudsebrædtet.
Nu siger du det er en rampe, betyder det at den er skrå. Så skal du jo lave betonen forholdsvist tør for at det ikke løber væk fra dig og det gør det lidt sværere at vibrere.
Hej
Den er skrå, til gengæld er den ikke ret bred. Jeg forestiller mig at blande en ret tør beton, og rette af med et retholdt, lade betonen “sætte sig” og efterfølgende glitte med et glittebrædt. Lyder det nogenlunde rigtigt?

Ja, det lyder helt rigtigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis