Blødgøringsanlæg - opstartsspørgsmål

Hej. Jeg overvejer et blødgøringsanlæg da vi har ret hårdt vand.
Vi bor på landet og har egen boring, men regner ikke med at det har noget at sige.

Spørgsmål går på om det kalk der allerede sidder i rør/samlinger.
1. Vil det nuværende kalk rive sig løs og måske stoppe rørerne?
2. Vil det nuværende kalk opløse sig langsomt?
3. Vil det nuværende kalk bliver siddende, men så kommer der ikke yderligere kalk aflejringer til?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) over tid vil det opløses, og måske lave flager der kan lave små blokader af filtre
2) se 1)
3) Der vil ikke blive dannet flere aflejringer, når først du har fået afkalknings anlægget på din hoved forsyning.

 

Der er jeg på bar bund, men ved ev-elmand har selv et, så hans input er nok en god ide.

 

1. Nej det river sig kun løs når der bliver lukket for vandet eller arbejdet med rørene.
2. Nej det vil det ikke.
3. Ja det bliver siddende. Men du vil dog stadig have en hårdhed på omkring 6. Det er anbefalingerne.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tidligere har det kun været tilladt, i Danmark, at sætte afkalkningsanlæg, på det varme vand, hvorimod i Tyskland har det været tilladt i adskillige år, at sætte på både det kolde- og varme vand.

Så vidt jeg husker kom tilladelsen, for både det kolde- og varme vand, for et par år siden.

Det var ikke tilladt, for ca. 4 år siden, da jeg monterede afkalkningsanlæg, på det varme vand, det var af praktiske hensyn at jeg kun monterede på det varme vand.
VVS'eren fortalte, på daværende tidspunkt, at han havde haft afkalkningsanlæg på både det varme- og kolde vand i flere år.
Jeg har ind til nu ikke haft problemer med kalken, på nogen måde, i rørene.
Det vil være det mest smarte at sætte afkalkningsanlægget ved siden af pumpen for vandboringen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis