Hvilket værktøj til at save en hel stribe brædder pænt over, samtidig?

Er ved at sætte noget beklædning op på siden af en carport. Alle brædderne skal have en helt præcis længde så de rammer dørhullet korrekt uden at det ser herrens ud.

Der er så to muligheder:
1) Skær hver enkelt bræt til så det passer præcist - meget tidskrævende
2) Sæt det hele op med 5 cm længde i overskud, og sav så alle brædderne af på én gang

Jeg tænkte #2 var den bedste løsning, men måtte sande i går at jeg ikke kunne få det til at fungere. Stiksaven laver ikke pæne nok snit og saver ikke præcist, og min rundsav er for svær at styre uden at risikere at få fingrene savet over, når jeg står og skal save lodret samtidig med rundsaven skal holdes ind mod brædderne.

Jeg har så set at man kan få mini-rundsave som man kan betjene med én hånd. Det ville jo løse problemet med risikoen for afskårne fingre. Er det sådan en jeg skal bruge? Eller er der noget andet, der virker bedre?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En dyksav med styreskinne. Men en afkortersav hvor man sætter et fast stop op er da også særdeles brugbart. Stiksav kan du lade ligge. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

En dyksav ville være perfekt som Kermit skriver men det burde også være muligt med din nuværende rundsav.
Hvis du skruer et bræt fast op på vægen og bruger dette som land vil du få begge hænder fri til at betjene rundsaven og så bør det være muligt at save lige uden at der samtidig ryger (for mange) fingre.
Dyksav eller rundsav der kan køre på en styreskinne kan klare opgaven, og styreskinnen kan "klemmes" fast med skruetvinger e.l.
Hvor henne i landet bor du?


 

Det er da ikke svært at lave et "bord" af nogle bukke, hvor du monterer en klods i den ene ende som stop.
Så bruger du din rundsav i den anden ende sammen med en stor vinkel (den kan sagtens laves af træ) til at skære de enkelte brædder i nøjagtigt samme længde.
På denne video laver han 2 forskellige. Den ene til at skære på langs og den anden på tværs. Den på tværs er nemmest at bruge til dit formål, og det bliver nøjagtigt hver gang.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nej det er ikke svært hvis jeg kunne gøre det på et bord.. men brædderne skal monteres først, og så bliver det en anden situation!
Men løsningen med at skrue retteskinne-brædden fast er god... selvom det så giver et par grimme huller når man fjerner den igen, men måske jeg kan sætte brædden på den del, der skal skæres af. Alternativt en dyksav m skinne, men det er alligevel et par kroner for noget man ikke skal bruge særligt ofte..
Annonce
Du skriver i din indledning at du vil sætte brædderne på så de er 5cm for lange. Betyder det at det er længder fra tømmerhandlen eller skærer du dem groft til ?
Hvis du skærer dem groft til, kan du jo ligeså godt skære dem i den rigtige længde første gang.
Når du først har sat opstillingen op, tager det ingen tid at skære brædderne.
Du skriver at de skal skæres lodret... De nederste brædder kommer du til at skære i hånden, for der kan sålen på rundsaven være i vejen...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er da et luxusproblem , det kan da ikke dreje sig om særlig mange bræder , tag et bræt af gangen , slå en streg hvor det skal saves , og igang med fuksssvansen , og så har man jo lister til at afslutte , så man ikke kan se samlingerne. ,god arbejdslyst....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Måske jeg misforstår spørgsmålet, men er det ikke brædder der skal saves? En dyksav er da bedst til plader, til brædder er en kap geringssav da det oplagte valg, en med stativ hvor der er stop på, så bliver hvert bræt, præcist den længde du ønsker. Er en lidt dyr løsning så se om ikke du kan låne/leje en et sted fra.
Men måske jeg har misforstået noget i indlægget siden det ikke er foreslået endnu. 😀
Philippe82 skrev den 30-08-2021 11:16:43

Er ved at sætte noget beklædning op på siden af en carport. Alle brædderne skal have en helt præcis længde så de rammer dørhullet korrekt uden at det ser herrens ud.

Der er så to muligheder:
1) Skær hver enkelt bræt til så det passer præcist - meget tidskrævende
2) Sæt det hele op med 5 cm længde i overskud, og sav så alle brædderne af på én gang

Jeg tænkte #2 var den bedste løsning, men måtte sande i går at jeg ikke kunne få det til at fungere. Stiksaven laver ikke pæne nok snit og saver ikke præcist, og min rundsav er for svær at styre uden at risikere at få fingrene savet over, når jeg står og skal save lodret samtidig med rundsaven skal holdes ind mod brædderne.

 Han har allerede installeret brædderne, og skal nu skære dem til i længden.

Dyksav/rundsav med styreskinne er det bedste valg til dén opgave, og ellers er det at afmontere hele pivtøjet igen, og så lave et ende-stop til din kap/gerings sav, og så snitter du dem alle lige lange på den måde.

 

Steensen skrev den 30-08-2021 22:59:41

 Han har allerede installeret brædderne, og skal nu skære dem til i længden.

Dyksav/rundsav med styreskinne er det bedste valg til dén opgave, og ellers er det at afmontere hele pivtøjet igen, og så lave et ende-stop til din kap/gerings sav, og så snitter du dem alle lige lange på den måde.

 Hvis det er sat op, er det naturligvis en dyksav der er løsningen, men jeg kan ikke rigtigt se hvor der står at brædderne skulle være sat op.
i eksempel 1, skriver han jo “save hvert bræt til enkeltvis” ud fra det forstår jeg det som om de ikke er oppe endnu. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis