Hvilket værktøj til at save en hel stribe brædder pænt over, samtidig?

Er ved at sætte noget beklædning op på siden af en carport. Alle brædderne skal have en helt præcis længde så de rammer dørhullet korrekt uden at det ser herrens ud.

Der er så to muligheder:
1) Skær hver enkelt bræt til så det passer præcist - meget tidskrævende
2) Sæt det hele op med 5 cm længde i overskud, og sav så alle brædderne af på én gang

Jeg tænkte #2 var den bedste løsning, men måtte sande i går at jeg ikke kunne få det til at fungere. Stiksaven laver ikke pæne nok snit og saver ikke præcist, og min rundsav er for svær at styre uden at risikere at få fingrene savet over, når jeg står og skal save lodret samtidig med rundsaven skal holdes ind mod brædderne.

Jeg har så set at man kan få mini-rundsave som man kan betjene med én hånd. Det ville jo løse problemet med risikoen for afskårne fingre. Er det sådan en jeg skal bruge? Eller er der noget andet, der virker bedre?
Er ved at sætte noget beklædning op på siden af en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 31-08-2021 09:00:51

Hvis det er sat op, er det naturligvis en dyksav der er løsningen, men jeg kan ikke rigtigt se hvor der står at brædderne skulle være sat op.
i eksempel 1, skriver han jo “save hvert bræt til enkeltvis” ud fra det forstår jeg det som om de ikke er oppe endnu. 

Det jeg har fremhævet med fed skrift, betyder i min verden, at trådstarter har monteret brædderne med 5cm længde i overskud, og nu skal lave "afslutnings snittet", som er forsøgt gjort med en stiksav, der dog er konstateret river træet og ikke laver et lige snit.

Steensen skrev den 31-08-2021 10:04:05

Det jeg har fremhævet med fed skrift, betyder i min verden, at trådstarter har monteret brædderne med 5cm længde i overskud, og nu skal lave "afslutnings snittet", som er forsøgt gjort med en stiksav, der dog er konstateret river træet og ikke laver et lige snit.

Men det tænker jeg bare kan dreje sig om få brædder, for og teste løsning 2 af. 

Jeg har ikke læst hele indlægget, men denne gamle tråd kunne evt. give lidt inspiration. I den gamle tråd er brugt et vaterpas og nogle skruetvinger på gulvet, men du kan sætte brædderne op, og efterfølgende skrue en lige lægte/et lige bræt (eller andet) fast på tværs, og så køre en rundsav langs den påskruede lægte. På den måde vil du få et 99,9% lige snit hele vejen hen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for svarene, kan godt se der nok mangler lidt information. Jeg har en meget fin kapsav, så at skære brædder til i fast længde er ikke noget problem. MEN de reglar jeg har fået leveret fra 10-4.dk, som beklædningsbrædderne skal monteres på, er vind og skæve, også de pæneste af dem, så jeg kan ikke bare save alle brædder i præcis samme længde.. dvs. afstanden mellem reglar 1 og reglar 2 er ikke ens hele vejen, simpelthen fordi de er skæve, og uanset hvordan jeg sætter dem op får jeg ikke en helt ens afstand imellem.
Og ja jeg er lidt perfektionist, ellers havde jeg bare smidt en liste på for at skjule det..

Men jeg har helt sikkert fået nogen gode ideer baseret på jeres input, til hvordan det kan gøres.

@Kolding75 ja det var den løsning jeg prøvede først - men jeg skruede den ikke fast, bare med en skruetvinge i top og bund.. det gør at brættet buer ud på midten, og det gør at rundsaven er svær at styre på det stykke, og jeg skal holde på den med begge hænder --> accident waiting to happen. Men jeg vil som sagt prøve med at skrue brættet fast i stedet, så jeg får flere fixpunkter og undgår den problematik.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis