Hvordan virker 3-trins lineær aktuator mekanisk.?

Hvordan virker 3-trins lineær aktuator mekanisk.?

Undskyld hvis jeg spørger dumt men jeg kan ikke finde så meget om det på google og dem jeg taler med ved ikke hvordan det funger mekanisk.
Håber at der en der har forstand på det og kan fortælle eller vise hvordan en 3-trins lineær aktuator virker mekanisk.?

3-trins lineær aktuator som denne her.
Jeg har tegnet lidt men mangler viden hvordan de bliver skubbet ud og ind samtidigt.
Jeg kan godt finde hvordan en normal lineær aktuator virker men ikke 3-trins.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved det ikke helt men vil tro at den gule del på din tegning drejer med en motor, Den mindre lilla del kan være placeret på en måde så den ikke drejer. Ved at der er gevind både uden på og inden i del gule mellem del, så vil de begge komme ud samtidig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du skriver "tre-trins" (har ikke adgang til tuben lige pt), er det så en linjeaktuator der har 3 "hvile" positioner (0%, 50%, 100%) eller er det pga. den skal være så kompakt som mulig, så den er i 3 dele med udskydning?
Er det at du har en linjeaktuator der står stille hvor den nu er, når den ikke får signal, eller typen der skal have konstant signal for at holde en given plads.

 

Jeg går ud fra der menes at der er et yderrør og deri to inderrør og disse inderrør skyder ud med samme hastighed. Ses fx ved skrivebordsben. Ved ikke hvordan det virker.
Et andet sted hvor det ses er ved bomme på teleskoplæssere hvor de forskellige med også skyder ud synkront. Her styres det af kæder og ruller ved jeg.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mon ikke den i princippet virker som en wirestammer:

Den ene ende har højregevind og den anden venstregevind. Når midterdelen drejes samtidig med at enderne fastholdes, flytter begge ender sig i modsat retning.
I den i videoen fastholdes enderne internt. Det kunne f.eks. ske med et firkantet teleskoprør.

Bordben til skrivebord er opbygget med et wiretræk internt.
Jeg havde en sådan 3-trin aktuator liggende fra et skrivebord. Fabrikat Lindab. Se billede.

Denne fungerer ved 2 gevindstænger og et inderrør. Ved forskellig stigning (belastning) på gevindet sikres det at første rør udskydes helt før drejning overføres til anden rør/gevindstang.

Sig til hvis du ikke kan se funktion ud af billeder og jeg vil tage lidt flere billeder eller forklare på anden måde.

Annonce
Hensan skrev den 30-08-2021 12:41:24

Jeg havde en sådan 3-trin aktuator liggende fra et skrivebord. Fabrikat Lindab. Se billede.

Denne fungerer ved 2 gevindstænger og et inderrør. Ved forskellig stigning (belastning) på gevindet sikres det at første rør udskydes helt før drejning overføres til anden rør/gevindstang.

Sig til hvis du ikke kan se funktion ud af billeder og jeg vil tage lidt flere billeder eller forklare på anden måde.

 Den du har skubber først det ene rør ud og så derefter det andet, eller skubber den begge rør ud samtidigt.??
Jeg leder efter hvordan begge rør bliver skubbet ud samtidigt.

Er det sådan mekanismen virker...
Den indvendige grå skrue drejer det lille gevind(Gul).
Det lille gevind(Gul) drejer det store gevind(Grøn).

Ville det store gevind(Grøn) blive skubbet ud automatisk, selvom den ikke har kontakt til indvendige grå skrue. .??
Er det pga forskellen på gevind størrelsen og omdrejningshastigheden mellem store og lille gevind eller er der noget andet mekanisk.


Hensan: Mener du ikke Linak. Lindab laver havedsageligt grej til ventilation.

Søren O
Den du har skubber først det ene rør ud og så derefter det andet, eller skubber den begge rør ud samtidigt.?? -->
Først bliver rør A skubbet ud og derefter rør B. Bevægelsen er ensartet uanset om du er på Rør A eller rør B delen.

Jeg leder efter hvordan begge rør bliver skubbet ud samtidigt. ->> For min nysgerrighed skyld forklar lige hvorfor det gør en forskel hvordan der skubbes ud. Du har jo kun fixpunkter i enderne så hvordan vandringen mellem enderne kan vel være lige meget ?

Er det sådan mekanismen virker...
Den indvendige grå skrue drejer det lille gevind(Gul).
Det lille gevind(Gul) drejer det store gevind(Grøn).--> Ja - Samme måde 

Ville det store gevind(Grøn) blive skubbet ud automatisk, selvom den ikke har kontakt til indvendige grå skrue. .?? -->> Ikke på den model jeg har liggende. Rørene er fixeret til hinanden og kan ikke skubbe ind/ud uden at skruen drejes.

Er det pga forskellen på gevind størrelsen og omdrejningshastigheden mellem store og lille gevind eller er der noget andet mekanisk.-->> Der er forskellig gevind størrelser mellem rør A og rør B så det inderste rør vil skydes ud før det yderste rør.

Hensan skrev den 30-08-2021 22:51:43

For min nysgerrighed skyld forklar lige hvorfor det gør en forskel hvordan der skubbes ud. 

 Jeg havde håbet at du havde modellen hvor begge rør skubbes ud samtidigt.
Et billedet af det indvendige mekanismen ville havde forklaret mere end 1000 ord. :-)

Jeg havde set nogle forskellige lineær aktuator og teleskopisk cylinder og blev bare nysgerrig,
om hvordan man kan lave det så kompakt og skubbe begge rør ud samtidigt.
Nysgerrigheden blev bare større med tiden.

Fik kigget på youtube og var sikker på at der var en der havde skilt/repareret/3d printet/Diy sådan en, men nej sådan skulle det ikke gå, google kunne ikke rigtige hjælpe mig, så jeg endte her.

Måske har jeg kigget forkert og jeg kunne ikke se skoven for bare træer.

Find firmaets patentansøgning. Der burde det være beskrevet. Og da videoen er fra 2017, må den være offentliggjort.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis