Spm. Vedr. Alu Dampspære anvendt til isolering mod tag

I vores hus der er bygget i 1923, undrer jeg mig over følgende:
På førstesalen som er isoleret mod taget er der opsat en Alu-/Foliedampspærer, mellem isolerering og vægge, det kan jeg se ved at åbne de små skunklåger, ved ikke helt hvad den type dampspærer hedder.
Hvorfor man ikke har anvendt plastic ved jeg ikke, men det er måske før den tid?!?

Denne Alu dampspærer er fyldt med huller, og det ligner bestemt ikke noget der er opstået ved et uheld. Jeg undre mig over hvorfor det er hullet? Kan man have skønnet at der var for dårlig ventilation, og derfor lavet hullerne? Er det helt normalt?

Når og hvis førstesalen engang skal renoveres, må der så ikke opsættes en tætsluttende dampspære?

NB.: Det er eternittag (måske uden betydning :? ).

mvh
Kenned
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder alukraft og anvendes stadigvæk som dampspærre.
Der må selvfølgelig ikke være huller, så er det værdiløst, men det kan være svært at håndtere, det går meget let istykker, derfor anvender man hyppigere plastfolie i dag.
Der kan være trangt inde i en skunk, så hvis det ikke er foreløbig, at du har planer om at renovere dit tag, hvor du nemmere kunne komme ind , bør du bide i det sure æble, og kravle ind for at opsætte en ny dampspærre oven på den ødelagte.
Tøv en kende :lol:

Find ud af hvornår der ca er blevet isoleret på 1 sal.

Dampspærer er noget nymodent stas der kom i 60 erne og Alukraften er også fra den tid og den anvendes stadig i rigt mål idag.

Så tjek din trækonstruktion om den er iorden altså ingen råd eller svamp. biggrin

Så lægger du dig på sofaen benene op og nyder at du har et sundt hus klapper lille mor og får jer en hyggestun istedet for at kravle i skunke, hvor du aligevel ikke kan lave en diffisionstæt dampspærer .

Der er bygget huse i de sidste mange tusind år og hvor vi har mange der står idag som både er 200 og 300 år gamle.

Idag kan arkitekterne og ingeniørene dårlig bygge huse der kan HOLDE 20 TIL 30 ÅR :oops:


MVH :o
Citat fra Laurberg

Tøv en kende :lol:

Find ud af hvornår der ca er blevet isoleret på 1 sal.

Dampspærer er noget nymodent stas der kom i 60 erne og Alukraften er også fra den tid og den anvendes stadig i rigt mål idag.

Så tjek din trækonstruktion om den er iorden altså ingen råd eller svamp. biggrin

Så lægger du dig på sofaen benene op og nyder at du har et sundt hus klapper lille mor og får jer en hyggestun istedet for at kravle i skunke, hvor du aligevel ikke kan lave en diffisionstæt dampspærer .

Der er bygget huse i de sidste mange tusind år og hvor vi har mange der står idag som både er 200 og 300 år gamle.

Idag kan arkitekterne og ingeniørene dårlig bygge huse der kan HOLDE 20 TIL 30 ÅR :oops:

JEPS, køb kun ældre huse fra før 50érne.




MVH :o

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Ja fx bindingsværks huse med lerstampet gulv...

De er altid lidt små kolde og klamme, for de varmes jo også kun nødtørftigt op ved komfurets varme og petroleumlampens skær...

PC'en må stå i en container eller et andet skur ude ved vejen...
Alt det nymodens pjat som el, rindende vand telefon, internet osv forsager vi naturligvis 8)

MVH Njord
Annonce
Efter min mening har Laurberg ret.

Den oppiskede fugtspærestemning er helt ude af kontrol biggrin

Mit tidligere hus var bygget i 1968 og i dette, var alukraften under loftbrædderne afsluttet et par centimeter fra væggene i hele huset.

Altså 35 år med direkte adgang for den fugtige luft fra både køkken og bad til de 100 mm glasuld som udgjorde den sparsomme isolering til det kolde loftrum.

Resultat: En smule mørkfarvet isolering, men træværk i tip top stand.

Iflg. diverse byggeanvisninger og kloge hoveder burde husets tagkonstruktion være rådnet væk for længst.

Så slap af og optimer din fugtspærre når denne del af huset evt. skal renoveres en dag.

Lars

-------------------------
Jeg går også normalt ind for at overholde alle regler mht. isolering, dampspærre mm. Næsten i den tro, at der er tale om naturlove.
Man kan dog godt tænke lidt over, at de har noget anderledes regler på dette område i Sverige og Finland. Og iøvrigt også andre byggetraditioner.
Jeg husker at have set et link, hvor der var beskrevet disse regler. Finder det ikke lige nu.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis