IHC svagstrømstryk med arduino eller andet

Godaften. Jeg er kommet til at købe et hus, og der skal laves en hel del.

Jeg har tidligere overvejet at få installeret IHC, men jeg blev enige med mig selv at det var et ret lukket system, og overkill, når det udelukkende skal bruges til svagstrømstryk.

Jeg påtænker at få det monteret i alle rum, løbende, når de skal renoveres. Nogle rum med 4 tryks moduler, andre med 6 tryksmoduler - lys tænd-sluk, lysstyke og til sonos. Jeg tænker også at bruge modellerne med led.

Jeg har så tænkt nogle forskellige måder at gøre det på. Jeg er sikker på at de alle kan lade sig gøre, spørgsmålet er bare om det på nogen måde kan gøres lovligt.

1) Forbinde hvert svagstrømstryk til en arduino på loftet, monteret med IHC 10 leder kabel. Arduino forbundet til netværk med ethernet, og der bruges mqtt til at sende signaler videre til server. Arduino og samlinger vil laves i kasse til formålet.

2) IHC 10 leder kabel fra alle tryk føres ned i kælderen, hvor de forbindes til arduinoer. Sådan set samme løsning som (1), men det monteres nu i kælderen. Dette har den fordel at jeg skal trække mindre ethernet, og at det er nemmere at lave det om til en "rigtig" installation, hvis jeg en dag skal flytte fra stedet igen.

3) Samme løsningen som 2, bare forbundet til en wago PLC i stedet for arduinoer.

Er der noget af dette som kan gøres lovligt? Også i forhold til at en installatør? Eller er der nogen som har et bedre alternativ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at du forbinder dine tryk til Arduinoen, men efter Arduinoen skal der vel sidde et relæ og uden at kende stærkstrømsbekedtgørelsen i detaljer, så er det vel der der kan opstå problemer mht. om noget er lovligt. Jeg vil mene at hvis du får lavet den del der er stærkstrøm på lovligt, dvs. af en elektriker, så burde der ikke være noget problem og hvordan du får dine lavspændingssignaler frem er ikke vigtig i denne sammenhæng. Måske en med dybere kendskab til stærkstrømsbekendtgørelsen kan be- elle afkræfte dette.
Tak for dit svar.

Svagstrømstrykket kan opereres helt ned til 5 V, i forhold til dokumentationen. Rent praktisk er mit indtryk at det blot er en kontakt, hvorfor jeg tænker at bruge den til at slutte 0 V med.

Den stærkeste spænding som vil blive brugt er 24 V, her tænker jeg at bruge en transistor til at styre med, fra arduinoen. Eller et relæ hvis jeg skal flotte mig.

Så i praksis vil der ikke være stærkstrøm nogen steder.
Der vil naturligvis være et 230 V udtag under trykket. Dette bør naturligvis lukkes af i dåsen, så det er adskilt.

Jeg vil begive mig i gang med at kigge i stærkstrømsbekendtgørelsen, og jeg kontakter naturligvis en elektriker, inden jeg gør noget dumt.
Hvis du vil lave det billigere end med Arduino, så kig på NodeMCU med ESP8266 som udgangspunkt. De kan fås sendt fra Kina til under 20 kr. pr. modul. Kodning kan fint foregå i Arduino IDE'et :)

Men ... jeg forstår som perhans heller ikke helt hvordan du vil styre 230V hvis du kun vil bruge svagstrømstryk, der skal jo være et relæ der slutter 230V til/fra. Og i dette relæ må der nødvendigvis være 230V gennemgang. Uanset om du adskiller det fysisk, så skal relæet være godkendt materiel og installeres af en installatør?
Ah, ja. Nu forstår jeg.

Jeg har undladt den detalje, at alle mine pærer er Philips Hue :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis