Hjælp til gammelt EL-udtag

Hej, jeg er lige flyttet i ny lejlighed og skal have sat lidt lamper op. Mit problem er at jeg ikke kender den type El-udtag der er i loftetdet ikke noget på det og tror malerne over

- hvor vil i koble det op, hvis i skal have 1 udtag med en pendel og er andet med to som er på afbryder
//Jeppe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et måleinstrument vil det være det letteste.
Jeg læser det som om du vil have en pendel tilsluttet afbryder på væg, og have et udtag hvor der er spænding på hele tiden.
Har du ikke et måleinstrument, så er det rigtige at slukke for strømmen og tilkoble lampetten (ledning 1:og ledning 2) eller en anden lysgiver til 2 af skruerne. Hvis det ikke giver lys, må du flytte den ene ledning (ledning 2) til de 2 andre skruer. Hvis det ikke virker, flyttes ledning 1 til en anden skrue, og derefter prøver du ved at flytte ledning 2 - osv.

Søren O
Jeg ville få skiftet de lampe udtag ud med nogle nye.

Har du ikke evnerne selv, koster det ikke alverden at få få en elektriker til at komme og gøre det, og har du selv evnerne, så er det bare at "klø på".

Steensen: Hvorfor skifte udtaget - og især hvis det er en lejelejlighed?
Hvis ham der har pillet lampen ned tidligere har været lidt flink, er der løse skruer hvor du skal tilslutte.

Søren O
Ja lad endelig  det gamle lampeudtag blive siddende , men et billede af afbryderen ville hjælpe .......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvis du fjerner malingen ud for skruerne, vil du sikkert kunne se betegnelsen på klemmerne. Tilslutningen er så på M1 og 0 (N).

fase
Annonce
Som S. Fabrin skriver, krat malingen af, og så find opmærkningen på den, så er det nemmere at finde ud af hvad er hvad.

Søren O skrev den 29-08-2021 20:01:04

Steensen: Hvorfor skifte udtaget - og især hvis det er en lejelejlighed?
Hvis ham der har pillet lampen ned tidligere har været lidt flink, er der løse skruer hvor du skal tilslutte.

Fordi man i princippet har ødelagt lampeudtaget ved at male over det (ved godt der er MANGE, som i VIRKELIG MANGE steder i Danmark de er malet over), da man ikke kan garanterer dobbelt isoleringen mere. Det som gør den problematisk her, er at der er malet helt ned til terminalerne, modsat mange gange hvor det bare er periferien.

Hvis folk nu bare kunne nosse sig sammen og løsne de 2 skruer, og trække lampe udtaget fri af loftet/væggen, før de maler, ville det være så skønt, og resultatet bliver endnu pænere.

Lampeudtag er ikke dobbelt isoleret, så det er lige meget med hensyn til isoleringen om de er overmalede. Det giver så problemer med at finde de rigtige tilslutninger.

fase
Og det giver problemer med at få dæksel på, da maleklatter ofte ses lige bestemt i kanten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også