vinkelsamling af køkkenbord

Normalt ville jeg nivellere/ fiksere de to plader med fisk/ dominoer samt på bagsiden fræse ud til de to samlebeslag for at kunne trække pladerne HELT sammen i samlingen.

Men er det nødvendigt når det ene af 'bordsiderne' er en fuldt understøttet bordstump på kun ca 10 cm? Ydermere støder bordstumpen på de 10 cm op ad et stålbord - altså 'et modhold' som oven i købet kan forstærkes ved at man kiler modsatte bordkant op mod væggen. ..

/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville som absolut minimum bruge fisk / dominoer, men givetvis lave den korrekte samling inkl beslagene, - du vil ærgre dig gul og blå, hvis du springer over hvor gærdet er lavest og samlingen så ikke bliver/holder sig pæn.
jeg har så afgjort også tænkt mig at sætte  tre - fire dominoer i samlingen for at få pladerne i niveau. Men ville om muligt da gerne spare besværet med udfræsningen. En udfræsning som i stumpen vil fylde uforholdsmæssigt meget. Men du har sikkert ret. "Better safe than sorry" ...

/bjørn

Det bliver altså pænere hvis man laver den samling i 45 graders smig, sådan at en lille del af hver plade støder helt op i hjørnet 

Ask
Helt enig Ask - men så skulle pladen være 3 cm længere og jeg er for nærig til at købe en ekstra køkkenbordsplade 8^)

Derudover skal bordpladerne farves/ olieres dybsort med Rubio Monocoat så det bliver forhåbentlig nærmest usynligt

/bjørn

Endte alligevel med at lave det på den sikre måde 8^)
35 mm forstnerbor og en fræset rille imellem ...

/bjørn

Når du er i en massivtræ bordplade kan du en anden gang rolig nøjes med at fiske det sammen med lim under fisk og smalfuge over fisk, og så vente med at fastgøre bordpladen til limen er afbundet.
Mht. 45 graders samlinger i bordplader, er det noget nær den dårligste løsning man kan lave.
Alle typer bordplader arbejder lidt afhængig af årstid (høj/lav luftfugtighed) og der vil en samling i 45 grader ofte give en synlig spring i forkantens forløb rundt i hjørnet. Det er af selv sammen grund at alle de store bordpladefabrikker fraråder 45 graders samlinger - enkelte giver ganske enkelt ikke garanti på dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis