Langtidstørring af træskive

Hej

Jeg står i en situation hvor jeg skal have en stor skive af bøgetræ klargjort til indendørsbrug. Jeg er blevet anbefalet et lindoliebad i et par år som vendes ca. hvert 14. dag, da det er et stort stykke. Ø120mm.

Jeg er interesseret i en løsning som langsomt udskifter vandet i træet med olie, således at træet ikke trækker sig sammen og dermed revner.

Det er svært at finde meget information omkring emnet, og jeg er bange for at noget går galt. Linolie hærder ved oxidation, altså når det bliver udsat for ilt, men hvordan kan vandet fordampe hvis det er i en lufttæt indpakning? Hvis der er en lille åbning så det kan ånde, er jeg bange for at linolien begynder at hærde. Man kunne bruge olie som rapsolie eller solsikkeolie, men kan ikke finde meget information omkring hvad det gør ved bøg omkring farve og udskiftning af vandet. Jeg har læst at det kan give en harsk lugt. Jeg har også læst at linolie hærder "udefra" så efterhånden vil det danne en form for hinde som gør at alt vandet ikke kan skiftes ud, hvis det altså for lov til at hærde.

Jeg har planer om at beskytte/forsegle/behandle træet når det engang er blevet bearbejdet.

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh
Martin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg mene er et seriøst projekt at kaste sig ud i.
Det normale er at tørre træet ved at forsegle endetræet med maling eller "lim" der er beregnet til det formål.
Så skal det på lager i noget der ligner 2-3 år og opnå en "tørhed" på omkring 8% før det kan bruges til møbler.
En skive træ vil med 70-80% sikkerhed revne/flække eller slå mere eller mindre, da udtørringen sker for hurtigt.

Så du skal nok have en dobbelt så tyk skive til at starte med, for så at "fræse" den ned til den enelige tykkelse når den er tør nok til at begynde at arbejde med. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Træskiver skæres først når stammen er nedtørret. Opskæring af skiver fra friske stammer er dømt til at mislykkedes.

Du kan heller ikke fordrive vand i træ med olie uden kunstgreb som eksempelvis et trykkammer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Martin
Der er kommet et relativt nyt produkt på markedet som hedder Sioox. Det skulle efter sigende trænge ind og udfylde træets porrer og herefter reagere til mineralsk kisel. Min tanke var evt. at lave en gummiramme og hælde stadset ud over hele fladen. Under bunden på træetskiven klæber du en cirkelformet gummiglasliste og lægger det hele på en plan plade af krydsfiner eller andet, hvori du har boret et hul der passer til en støvsugerslange. Så vil jeg mene at du kan suge væsken igennem træet og udfylde porene og derved undgå svindet. Det er kun en tanke og du kan jo prøve med en lille skive, til en test.
Flere træmænd vil sikkert vride sig over kisel/skærende værktøj, som i teak, men med HM værktøj og slibepapir går det an.
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Problemet er at hvis træet er nyfældet, indeholder det relativt meget vand (ca 50%), og der skal suges kraftigt for at suge vandet ud af porrerne.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var også bare en tanke, Henrik, men udledt af følgende.
Der er faktisk relativt meget vacuum bare fra en alm. støvsuger og for at illustrere hvad jeg mener, har jeg vedhæftet et par billeder af en vacuumløfter, som jeg lavede for en måned siden til at løfte havefliser (40x40x7cm) og det var forbavsende let at lægge, eller optage fliserne.
Derfor fik jeg tanken med omvendt trykimprægnering, foranlediget af samme princip.
Det er jo en kendt sag at træ er så porøst, at man kan blæse bare med munden, igennem et stykke træ ned i et glas vand og fremkalde bobler, så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre.
Jeg ved godt at en støvsuger ikke frembringer det samme vacuum , som en rigtig vacuumpumpe, men den giver mere end man lige regner med. Man behøver jo ikke at købe den dyre Sioox i første omgang, men kan jo lave forsøget med en tynd olie og se om det er muligt at suge igennem en friskskåret træskive og hvis det virker, er det jo en nem løsning og let at fremstille.

Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu blev jeg alligevel lidt grebet af at
prøve min ide af og ved et tilfælde skulle der fældes et  egetræ tæt på min bopæl og jeg nassede lige et stykke og skar en skive af. Diameter ca. 13 cm og tykkelse 1.5 cm.
Borede et hul i en polycarbonat plade, som passer til min støvsuger, satte gummiglaslisten på træskiven og lagde den på PC pladen, lavede en afgrænsning ved barkkanten, af samme slags glasliste og fyldte derefter bioolie (hærdende olie, lugter af linolie) helt op til kanten, ca. 5mm. Tændte for støvsugeren og på mindre end 15 sekunder, havde støvsugeren suget hele reservoiret igennem træet. Nu venter jeg spændt på at se hvad der sker, når olien hærder. Erfaring følger  
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Vildt spændende forsøg Johnny.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også