Planteterrarie i spisebord?

Hej derude.

Jeg har tænkt mig at ombygge mit spisebord og integrere et plante terrarie med en glasplade ovenpå.
Hænderne er skruet nogenlunde rigtigt på, og mental skitse er på plads (incl mål osv), men fin-tuning er nok nødvendig, idet jeg mangler rådgivning til valg af bundplade, træsort til kanter, samt glastype til bordplade, som skal kunne holde til at fungere som funktionel spisebordsplade (her har jeg kigget på plexiglas og polycarbonat)
planen er som følger:
- Bordrammen + ben beholdes, bordplade fjernes
(uden plade er bordets rammehøjde 8.5 cm)
- Bordrammen forhøjes med en ekstra ramme jeg bygger
(ekstra ramme 5 cm i højden) så den bliver 13.5 cm høj
- Bordets funktionelle mål (minus benhøjde da det ikke er relevant for mit projekt) bliver:
Længde: 1.4 m
Bredde: 85 cm
Højde 13.5 cm (de 8.5 cm i selve bordets ramme er målt indvendigt, så jeg kan bygge en plantekasse der kan sænkes ned i, så siderne kun rager de 5 cm op som tidligere angivet)

Min tvivl går her på:
1: hvilken type bundplade kan jeg bruge, ifb med at holde til vægten af jord og planter fra den indvendige kasse jeg bygger?
1a: hvordan samler jeg bedst bundplade og ramme ift vægt?
2: hvordan isolerer og beskytter jeg bedst rammemateriale og bund mod fugtskade ved brug?
(jeg bygger selvfølgelig en indvendig kasse til planterne, men vil for holdbarheds skyld gerne passe på ramme og bund)
3: hvilken type top plade vil være bedst?

(jeg har selv tænkt på at tætne fuger med silikone, men råd/forslag mht valg af beskyttende lak/maling til trædelene, er meget velkomne)

...hvis i er nået heeelt hertil, så tusind tak for hjælpen:)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med lys til planterne , og hvilke planter , og hvad er fomålet , først tænkte jeg 1 april joke men vi er i August .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også