Støbe gulv/slidlag i bryggers

Hej LDS

Jeg har før fået gode råd og vejledning herinde, så jeg håber nogle af jer kan hjælpe igen.

Jeg har været i kontakt med nogle murervirksomheder ang. støbning af gulv/slidlag i bryggers, men deres ordrebøger er fyldt til bristepunktet og ventetiden meget lang (flere måneder). Så jeg overvejer selv at støbe gulvet.

Bryggerset er cirka 180x300 cm og der skal støbes omkring 10 cm i højden. Som I kan se på billederne er der lagt nye vandrør og mit spørgsmål går på, hvordan skal jeg gribe det an?

Jeg vil selvfølgelig lave en blokering (fx træplade) til de tilstødende rum, så betonen bliver i bryggerset.  

Om det bliver cement og støbemix eller færdigblandet beton ved jeg ikke endnu.

Mit lavpraktiske spørgsmål går på, hvordan ville I gribe det an?

Er det bare at lægge betonen ud over rørene eller vil I lægge noget imellem?
Senere vil jeg lægge nogle træ-ledere så jeg kan rette efter med et retholt.

På forhånd mange tak. :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge Thermozell.

Og ikke lave nogle ledere da det ikke er nødvendigt med det produkt.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
@Janus007

Mange tak for svar. Jeg har lige set nærmere på Thermozell. Spændende produkt som nok kunne være en løsning. Men måske løber jeg ind i samme udfordring, at håndværkerne først har tid om mange måneder og så er jeg lige vidt.

Jeg håber andre har gode forslag :)
Har jeg gættet rigtigt, hvis jeg antager at du har trukket plastovertrukne kobberrør (WICU rør)? De røde rør ser ud til at være et forsøg på noget rør i rør. Det kan du ikke bruge, når føringsrørene ikke er ført op over gulvet. Hvis det var mit bryggers, ville jeg have brugt PEX rør i rør, hvor føringsrørene var ført op over gulvhøjde. Rørene bør ligge ved siden af hinanden og ikke i bundter eller krydsende. Bundterne og krydsningen gør at betonen bliver svækket.

fase
Hej S. Fabrin. Mange tak for svar.
Alle rør er PEX i rør. De røde "ydrerør" er isolering.

Jeg skriver mig bag øret mht. bundter/krydsning.

Kan du uddybe hvorfor vil du have føringsrørene over gulvhøjde?

Igen, tak for svar/input :)

Kan du uddybe hvorfor vil du have føringsrørene over gulvhøjde?

Grunden til at have føringsrørene oppe over gulvhøjde er, at du ikke kan skifte PEX rørene, hvis ikke føringsrørene er tilgængelige.

fase
Annonce
Som jeg ser det er tom rør da ført op!
Det er svært at se, hvilke materialer, der er brugt. Hvis det er PEX rør i rør er det OK. Det ville have været rart om trådstarteren havde oplyst, hvilke materialer der er brugt eller tænkes brugt. Svaret skal betragtes som en generel betragtning og ikke møntet på denne tråd alene. Hvor skulle, de der svarer, vide hvilke materialer der tænkes brugt, når det ikke oplyses. 

fase
@S. Fabrin

Ja, det kan du have ret i, at jeg burde have givet flere oplysninger. Men den glippede i farten :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis