Bil ikke brugt i 1½ år.

Kia sportage 2.0 Diesel
jeg har desværre ikke haft adgang til den i godt 1½ år. står med cover over.
selvfølgelig skal den have nyt batteri.
men hvad skal jeg checke eller gøre? før jeg starter den første gang?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængig af hvor gammelt batteriet ville jeg nok forsøge at lade batteriet op.
Så ellers bare prøve at starte den op. Hvis bilen har stået udendørs, er bremseskiverne ret sikkert så rustne at skiver og bremseklodser skal skiftes.

Søren O
Det skader da ikke at skifte olie og filter. Der er da mulighed for at der er kondensvand i olien. Om det er et must tør jeg ikke udtale mig om.

Søren O
Jeg ville helt klart i hvert fald starte med at tappe olien af for at se om der er kondensvand i bundkarret, Engang tappede jeg gearoilen af en landrover som havde stået flere år. Det startede med at der løb min 1/4l vand eller mere  ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 28-08-2021 12:50:15

Jeg ville helt klart i hvert fald starte med at tappe olien af for at se om der er kondensvand i bundkarret, Engang tappede jeg gearoilen af en landrover som havde stået flere år. Det startede med at der løb min 1/4l vand eller mere  ud.

 hvis der skulle være vand i olien, tyder det så ikke på at toppakningen er gået eller?

står et varmt sted, aldrig vinter
Annonce
Hvis temperaturen skifter. fra varm til kold så vil fugten inde i motoren kondensere. Når den står stille i længere tid vil det ikke fordampe ved kørsel men lægge sig i bunden af bundkarret. Står den i en konstant temperatur vil der ikke opstå kondensvand. I så fald  vil vand i olien indikere at toppakningen er utæt. men du har vel ikke haft olien tappet af endnu? Du skrev at den står udendørs. hvor udendørs er der ens temp dag og nat.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 28-08-2021 14:21:11

Hvis temperaturen skifter. fra varm til kold så vil fugten inde i motoren kondensere. Når den står stille i længere tid vil det ikke fordampe ved kørsel men lægge sig i bunden af bundkarret. Står den i en konstant temperatur vil der ikke opstå kondensvand. I så fald  vil vand i olien indikere at toppakningen er utæt. men du har vel ikke haft olien tappet af endnu? Du skrev at den står udendørs. hvor udendørs er der ens temp dag og nat.

 okay jeg forstår og nej har intet gjort endnu, er ikke før i okt.

temp udendørs hvor den står er ca 30 om dagen og 25 om natten, i nogle periode kan den godt komme ned på 22-23
Jeg tror I overdriver risikoen for kondens inde i motoren -  luften bliver ikke skiftet derinde - men det er da ingen skade at tjekke olien - herunder oliestand. Batteriet er nok fladt - kablet burde være taget af det - der er nok noget der bruger strøm hele tiden - ur eller andet.

 

Kurt54 skrev den 28-08-2021 15:27:34

Jeg tror I overdriver risikoen for kondens inde i motoren -  luften bliver ikke skiftet derinde - men det er da ingen skade at tjekke olien - herunder oliestand. Batteriet er nok fladt - kablet burde være taget af det - der er nok noget der bruger strøm hele tiden - ur eller andet.

 ja det er nok en god ide at checke oliestanden. kablet er taget af batteriet, så kan prøve at oplade det.

men som søren siger, skiver og klodser skal nok skiftes eller skiver slibes. er gjort før pga vejret er fugtigt.
Står den på jorden eller klodset op? Hvis den står på dækkene, ville jeg skubbe en halv meter frem og pumpe dækkene op til 36. De får et fladt punkt af at stå så længe. Remmene i motoren kan også være blevet stive, så hold øje med dem under opstart. Løft viskerblade ud fra ruden og tør af med sprit. Er håndbremsen trukket, så vær helt sikker på det har sluppet i baghjulene, når du lægger ned.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis