Renovering bad - gulvvarme fordeler

Hej LDS'ere.

Der stikker det her uhyre op af mit badeværelsesgulv.  Jeg skal i gang med at renovere rummet snart, så er der mulighed for at flytte/skjule/opdatere fordeleren?

Jeg skal lave nyt terrændæk med gulvvarme, så det skal graves fri alligevel.

Grunden til jeg gerne vil have det flyttet er, at vi nok ikke kan skjule rørene med vores nye vaske skab.

Jeg kunne godt tænke mig at skjule det på modsatte side af rummet hvor vi skal have væghængt toilet, men så er der vel noget med samlinger i gulv og sådan?

Nogle erfaringer?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at være "hoved centralen" for dit vandbaserede 2-strengs radiator system.

Skal dén flyttes, er du ude i at lave store dele af dit centralvarme anlæg om, så hvis du alligevel har planer om at lave det hele om, go for it, ellers vil jeg foreslå du finder en løsning til at skule den.

Hej Steensen.

Tak for dit svar.

Vil det sige, når jeg nu alligevel skal helt i bund på badeværelset, vil det være muligt at føre kobberrørene over til den anden væg?

Evt lodde forlængere på, så det også er lovligt at skjule samlingerne under nyt beton gulv?

Er det sådan jeg burde gribe det an?
Jeg ville være nervøs ved i det hele taget at skulle "i nærheden af rørene" med nedbrydnings hammeren.
Du ved ikke hvilke retninger rørene løber i beton gulvet nu, så vær forberedt på du får banket noget i stykker, når du nedbryder det eksisterende gulv.

med "planer om at lave det hele om" mener jeg at etablere helt nyt vandbaseret centralvarme anlæg i hele hytten, ikke kun på badeværelset.

Jeg må gå arkæologisk til værks så, op skal gulvet uanset.

Sidste spørgsmål. Den forsyner vel også brugsvand såsom bruser, toilet osv? Ellers er der en del strenge i overskud.

Hvis ja, kan jeg så sætte pex rør til den når der skal trækkes ny gulvvarme, bruser osv?

Det tænkte jeg så ikke på, at det også kan være en fordeler til forbrugs vand, og ikke centralvarme fordeler, men jeg tvivler på du har så mange håndvaske i dit hus, at det er kold/varm vand fremløb.

Du kender dit hus bedst, så i gang med at tælle radiatorer og eksisterende gulvvarme kredse, og så sammenlign med det her antal rør (2 rør pr varmekilde, en på hver side, de to store der er i bunden, er frem/retur)

Men mht. dit spørgsmål, så Nej, det er ikke "både og", men der imod "enten eller": Vand fordeling eller centralvarme fordeling. Jeg hælder til det sidste.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis