Efterisolering af etageadskillelse

Jeg har et rum i kælderen (opvarmet), som skal laves om til et musikrum (dvs at der skal reguleres akustisk). Min svoger anbefalede at jeg simpelthen fjerner loftet nedefra (dvs gipsplader og den nuværende 40mm mineraluldsisolering og fylder mere rockwool ind og derefter sætter ecophon/rockfon plader op som lyden kan gp ind i (og derved minimere reflektioner).

Så langt så godt, men er der noget at hente på varmesiden? I vores energirapport (huset er fra 1963), står der at det anbefales at isolere med 200mm ekstra isolering og så derefter lave en effektiv dampspærre.  Speciet det sidste med dampspærren vil ikke være fordelagtigt for akustiskken, så helt kort er der 2 spørgsmål:

1: Er der noget at hente rent isoleringsmæssigt ved at forbedre isoleringen mellem det opvarmede kælderrum og stueetagen ovenover?
2: Er der noget problem ved IKKE at opsætte dampspærre, men ret beset blot fjerne alt eksisterende, opsætte rockwool og derefter skrue plader på?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kravene til isolering i etage adskillelse er en u-værdi på 0.5 mellem opvarmet kælder og beboelsen.

 

Steensen skrev den 27-08-2021 12:49:42

Kravene til isolering i etage adskillelse er en lambda værdi på 0.5 mellem opvarmet kælder og beboelsen.

Og svarer det til 200mm rockwool eller hvordan kan jeg finde ud af hvad det rent lavpraktisk betyder for mig? 

Du skal ikke bruge dampspærre inde i huset, men kun i skallen, dvs imellem ude og inde.
Jeg har også kælder, men var så dum ikke at isolere i etageadskillelsen, hvilket betyder at det føles fodkoldt i stuen, fordi jeg ikke skruer så højt op for varmen i kælderen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg fik skrevet forkert i sidste indlæg, det er en u-værdi, ikke lambda værdi, på 0.5
dvs. 0.5Wh/mK jævnfør bygningsregulativet
Rockwool har en lambda værdi på 35-37 mW/m°K, hvilket vil sige for at regne dig frem til 0.5W/m°K så er det: 0,5/0,037= 13,51mm, ergo Ja, du har længe opfyldt kravet, og mangefoldigt oversteget det, ved at smide 200mm i etage adskillelsen.

mht lyddæmpning, så er det mest effektive hvis du kan lave det så der er flere fysiske lag, der er fæstet uafhængigt af hinanden, da lyden overføres mekanisk igennem strukturelle komponenter.
dvs. det er noget møg at skrue gipsen direkte op i etageadskillelsens bærende bjælker, da du så overføre lyden direkte igennem træ-konstruktionen.

 

Steensen skrev den 27-08-2021 13:24:18

Jeg fik skrevet forkert i sidste indlæg, det er en u-værdi, ikke lambda værdi, på 0.5
dvs. 0.5Wh/mK jævnfør bygningsregulativet
Rockwool har en lambda værdi på 35-37 mW/m°K, hvilket vil sige for at regne dig frem til 0.5W/m°K så er det: 0,5/0,037= 13,51mm, ergo Ja, du har længe opfyldt kravet, og mangefoldigt oversteget det, ved at smide 200mm i etage adskillelsen.

mht lyddæmpning, så er det mest effektive hvis du kan lave det så der er flere fysiske lag, der er fæstet uafhængigt af hinanden, da lyden overføres mekanisk igennem strukturelle komponenter.
dvs. det er noget møg at skrue gipsen direkte op i etageadskillelsens bærende bjælker, da du så overføre lyden direkte igennem træ-konstruktionen.

 Tak det giver mening med udregningen. Og du har sevfølgelig helt ret. Det er en lyd der vil forplante sig. Tænker dog at pladerne i dag er fæstnet direkte på de bærende bjælker? Det er det forbandede ved at skulle tage en beslutning før man reelt kan se hvad der er tale om.

Kunne også læse mig frem til at en eventuel dampspærre godt kan placeres før rockwoolen (dvs sat så højt op som muligt). Lyder det fornuftigt? 
Vær opmærksom på at de nuværende gipsplader kan være en del af brandbeskyttelsen mellem etagerne. Du må ikke svække denne.
Kravene afhænger af hvor mange etager der er oven på kælderen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis