Væghængt toilet - fastgørelse i papvægge

Hej alle

Jeg skal i gang med at sætte væghængt toilet op på mit lille badeværelse inde i et indhak, der er cirka 90 meter bredt.

Væggene på alle tre sider har ikke meget styrke, så jeg forestiller mig, at jeg skal lave en trærammehele vejen rundt om hullet, som jeg skruer cisternestativet fast til - også for at undgå at skrue i gulvet, så jeg ikke risikerer at ramme en gulvvarmeslange.

Jeg er i tvivl om jeg kommer i karambolage med nogle af vvs-installationerne eller siddehøjden, hvis jeg gør det sådan her.

Der skal desuden også laves et træskelet til den fermacell-plade, jeg har tænkt mig at skrue på udvendigt, og det kan passende gøres fast i den ramme, jeg laver til wc'et.

Er det den rigtige måde at gøre det på eller hvad tænker I? Se skitse herunder. Bemærk, at den øverste reglar ikke er fastgjort ind i bagvæggen. Der er faktisk ingen fastgørelser i bagvæggen, da jeg forestiller mig, at udtræksstyrken af skruerne vil være alt for lav til at holde noget som helst. 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find først nøjagtigt ud af hvad din væg er lavet af.
For du skal have nogle ankerpunkter her, da kraftudvekslingen i sådan et toilet er ret stor.
"Papvæg" er ikke præcist nok at gå videre med.
Eller særlig vådrumskompatibel

Elektronikteknikeren
Bedste gæt er 38x73 mm lægter og 13 mm gipsplade med glasvæv på. Det er sådan vægge er lavet på de gamle tegninger.

Ift. vådrum, så er der kun toilet og håndvask derinde, så det er jeg ikke bekymret for. 
Du bør på en eller anden måde fastgøre din træramme til lægterne i den bagvedstående "papvæg" ellers bliver dit toilet for ustabilt at sidde på. Sørg i øvrigt for at du har noget at skrue i hvis du bliver nød til at lave samlinger mellem fibergipspladerne på væggen foran toiletstativet.
Køber du ikke den ramme, som hører til cisternen. Den ramme gøres fast i gulvet og i bagvæggen. Så er der kun inddækning af rammen tilbage og ophængning af toilettet.

fase
S. Fabrin skrev den 27-08-2021 14:25:32

Køber du ikke den ramme, som hører til cisternen. Den ramme gøres fast i gulvet og i bagvæggen. Så er der kun inddækning af rammen tilbage og ophængning af toilettet.

 Jo, det er metalrammen, jeg påtænker at fastgøre til en træramme, som er fastgjort til sidevæggene. Men jeg vil ikke gøre metalrammen fast i bagvæggen, fordi bagvæggen ikke har bæreevne nok. 

Annonce
perhans skrev den 27-08-2021 12:46:28

Du bør på en eller anden måde fastgøre din træramme til lægterne i den bagvedstående "papvæg" ellers bliver dit toilet for ustabilt at sidde på. Sørg i øvrigt for at du har noget at skrue i hvis du bliver nød til at lave samlinger mellem fibergipspladerne på væggen foran toiletstativet.

 Min tanke var netop at lave en "bjælke" mellem sidevæggen for ikke at gøre fast i bagvæggen. Et stykke vandret liggende 45x95 mm tømmer er rigeligt stærk - men jeg er mere i tvivl om der kommer nogle af delene fra metalstativet i cisterne i vejen, når jeg gør det på den måde. Både mht. fastgørelse i top og i bund, når jeg nu tilføjer en del ekstra træ til konstruktionen.

Hvis du bare holder dig fri af metalstativet så kommer du ikke i karambolage med noget, alt der har med cisternen at gøre er inden for stativet.
AGeren skrev den 30-08-2021 08:01:42

 Jo, det er metalrammen, jeg påtænker at fastgøre til en træramme, som er fastgjort til sidevæggene. Men jeg vil ikke gøre metalrammen fast i bagvæggen, fordi bagvæggen ikke har bæreevne nok. 

 Er det en velbevaret hemmelighed, hvad bagvæggen er lavet af? Fortæl, fortæl.


fase
S. Fabrin skrev den 30-08-2021 08:54:19

 Er det en velbevaret hemmelighed, hvad bagvæggen er lavet af? Fortæl, fortæl.

 Haha, nej. Jeg ved det blot ikke - men jeg kan høre, at den er meget hul og den giver sig relativt meget, når jeg belaster den. 

Som sagt tror jeg blot at det er 13 mm gips uden på nogle 38x73 mm lægter per 600 mm. 
perhans skrev den 30-08-2021 08:49:16

Hvis du bare holder dig fri af metalstativet så kommer du ikke i karambolage med noget, alt der har med cisternen at gøre er inden for stativet.

 Perfekt. Ved du, om de der stativer til cisterner har slack nok i bunden til at kunne blive placeret på 45 mm træ? Kan se at foden er højdejusterbar.

Og er der egentlig noget godt argument for at vælge 82 eller 98 cm cisterner? Begge dele er til halvmure, kan jeg læse. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis