Lovgivning - let ulåst plastik kloak dæksel på fællesareal

Hej,

Jeg søger lidt rådgivning i forhold til lovgivning omkring kloakdæksler.

Vi er flyttet i nybygget rækkehus og entreprenøren har installeret nogle kloakdæksler af plastik der kan er lette og kan åbnes uden, at bruge værktøj på vores fællesarealer. Jeg synes det virker underligt, at man må bruge sådanne plastikdæksler da et barn eller lign. vil kunne løfte låget og potentielt falde ned i regnvandstanken hvor der er et fald på 1,5-2 meter.

Entreprenøren påstår, at disse plastikdæksler overholder loven, men hvem kan man spørge om det rent faktisk er tilfældet? Dækslerne ligger mellem sti og parkeringsplads. Jeg har også spurgt Bolius(Se nedenfor) om samme spørgsmål men jeg synes ikke Bolius svar er særlig konkret.

Spørgsmål til Bolius:
Hej, Jeg er flyttet i et nybygget rækkehus hvor der er etableret regnvandsanlæg. Dækslerne, som bygherre har installeret er lette plastik dæksler (ca. 20 kg), som er forholdsvis lette at åbne for et nysgerrigt barn/ungt menneske. Under disse dæksler er der et fald på ca 1,5-2 meter. Som grundejerforening er vi forpligtet til, at brønde mv. er sikre og det mener jeg ikke disse er. Jeg har derfor klaget uden held til bygherre og ønsker dem skiftet da jeg synes det er lidt underligt vi skal ud og bruge penge på det. Bygherre tager ikke stilling til sikkerheden men afviser os udelukkende med, at dækslerne overholder loven. Mit spørgsmål: er de her lette plastikdæksler lovlige? Er det ok for en bygherre at installere noget vi som grundejerforening skal bruge penge på at udskifte? Eller er jeg bare sippet? På forhånd tak!
Svar fra Bolius:
Vi er desværre nok ude i en tolkningssag.
I DS 432, ”Norm for afløbsinstallationer”
DS 432:2020 - Webshop Dansk Standard står der
"Fastholdelse: Dæksler og riste skal være udformet, placeret, fastholdt og kunne retableres på en sådan måde, at der er tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker. På legepladser og lignende skal riste og dæksler være sikret således, at de ikke kan åbnes uden brug af værktøj. I færdselsarealer bør dæksler og ristes overkant ligge i højde med belægninger. Ristestænger skal vende på tværs af færdselsret ningen. Dæksler og riste bør være lette at løfte med almindelige brøndnøgler. For dæksler i færdselsarealer accepteres det, at der skal anvendes særligt løftegrej."

Et andet sted er det beskrevet således "[8.4.3.2, stk. 1] 40)Hvilke krav er der til dæksler og afdækninger? Dæksler og afdækninger skal: 1) Være udformet, placeret og fastholdt på en sådan måde, at der er tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker"

Så I skal nok have fat i en som kan hjælpe jer med at afgøre hvad jeres område betegnes som, og hvad der er nok til at det er "tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker".


Video hvor jeg løfter dæksel og man kan se faldet.


På forhånd tak! :)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg den kommunale tekniske forvaltning, de er øverste myndighed.
Men ellers må i jo ud i noget selvtægt, og selv sikre dækslerne, evt med 3 rustfrie træskruer, gennem dækslet og ned i karmen, hvis karmen er plast.

Vi prøver igen, i morgen --
de er helt lovlige , så længe de er sat før 1-1-2021
er det efter , skal de være med karm
der er intet lovkrav om at de skal kunne låses uanset hvor de ligger
Tak for jeres svar!

Brøndende er sat i 2020.

Jeg har også spurgt kommunen der siger:
Alt efter hvilke dæksler der er tale om er det forsyningen eller vandværket i kan tage fat i.
 Som Bolius skriver er det et tolkningsspørgsmål.
 Kommunen har ikke noget med brøndene at gøre.


Så jeg prøver, at tage fat i vandværket ;)
Steensen skrev den 27-08-2021 12:58:03

Da det er op ad en parkerings plads, regnes det ikke som "lege område" og derfor kan i næppe komme ret langt med den klage.

Men som Jens skriver, så kontakt kommunen.

 Steensen, siger du på en pæn måde, at man bør lære sine børn ikke at åbne dækslerne? Dækslerne tilhører i øvrigt den forsyning, som har placeret brønden og ikke kommunen.


fase
Det kunne jo løses lavpraktisk ved at lægge en stor sten på dækslet som børn ikke lige kan få væk.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 01-09-2021 14:34:33

Det kunne jo løses lavpraktisk ved at lægge en stor sten på dækslet som børn ikke lige kan få væk.

 Lavpraktiske løsninger gælder ikke. I dag skal alt være sikret, for man må ikke fortælle sine små poder, at  noget er forbudt. Det måtte man kun i din og min generation. 


fase
S. Fabrin skrev den 01-09-2021 14:48:26

 Lavpraktiske løsninger gælder ikke. I dag skal alt være sikret, for man må ikke fortælle sine små poder, at  noget er forbudt. Det måtte man kun i din og min generation. 

 Hvorfor kommentere du overhovedet? 

 Hvorfor kommentere du overhovedet?
Det gør jeg, fordi jeg mener, hvad jeg  jeg skriver i mit svar. 

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis