Lovgivning - let ulåst plastik kloak dæksel på fællesareal

Hej,

Jeg søger lidt rådgivning i forhold til lovgivning omkring kloakdæksler.

Vi er flyttet i nybygget rækkehus og entreprenøren har installeret nogle kloakdæksler af plastik der kan er lette og kan åbnes uden, at bruge værktøj på vores fællesarealer. Jeg synes det virker underligt, at man må bruge sådanne plastikdæksler da et barn eller lign. vil kunne løfte låget og potentielt falde ned i regnvandstanken hvor der er et fald på 1,5-2 meter.

Entreprenøren påstår, at disse plastikdæksler overholder loven, men hvem kan man spørge om det rent faktisk er tilfældet? Dækslerne ligger mellem sti og parkeringsplads. Jeg har også spurgt Bolius(Se nedenfor) om samme spørgsmål men jeg synes ikke Bolius svar er særlig konkret.

Spørgsmål til Bolius:
Hej, Jeg er flyttet i et nybygget rækkehus hvor der er etableret regnvandsanlæg. Dækslerne, som bygherre har installeret er lette plastik dæksler (ca. 20 kg), som er forholdsvis lette at åbne for et nysgerrigt barn/ungt menneske. Under disse dæksler er der et fald på ca 1,5-2 meter. Som grundejerforening er vi forpligtet til, at brønde mv. er sikre og det mener jeg ikke disse er. Jeg har derfor klaget uden held til bygherre og ønsker dem skiftet da jeg synes det er lidt underligt vi skal ud og bruge penge på det. Bygherre tager ikke stilling til sikkerheden men afviser os udelukkende med, at dækslerne overholder loven. Mit spørgsmål: er de her lette plastikdæksler lovlige? Er det ok for en bygherre at installere noget vi som grundejerforening skal bruge penge på at udskifte? Eller er jeg bare sippet? På forhånd tak!
Svar fra Bolius:
Vi er desværre nok ude i en tolkningssag.
I DS 432, ”Norm for afløbsinstallationer”
DS 432:2020 - Webshop Dansk Standard står der
"Fastholdelse: Dæksler og riste skal være udformet, placeret, fastholdt og kunne retableres på en sådan måde, at der er tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker. På legepladser og lignende skal riste og dæksler være sikret således, at de ikke kan åbnes uden brug af værktøj. I færdselsarealer bør dæksler og ristes overkant ligge i højde med belægninger. Ristestænger skal vende på tværs af færdselsret ningen. Dæksler og riste bør være lette at løfte med almindelige brøndnøgler. For dæksler i færdselsarealer accepteres det, at der skal anvendes særligt løftegrej."

Et andet sted er det beskrevet således "[8.4.3.2, stk. 1] 40)Hvilke krav er der til dæksler og afdækninger? Dæksler og afdækninger skal: 1) Være udformet, placeret og fastholdt på en sådan måde, at der er tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker"

Så I skal nok have fat i en som kan hjælpe jer med at afgøre hvad jeres område betegnes som, og hvad der er nok til at det er "tilstrækkelig sikkerhed mod ulykker".


Video hvor jeg løfter dæksel og man kan se faldet.


På forhånd tak! :)
Hej, Jeg søger lidt rådgivning i forhold til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De viste dæksler vejer trods alt en del.
Hvis man er gammel nok til at kunne løfte det, er man også gammel nok til at vide at det er på eget ansvar.
Der er langt større farer ude i samfundet, som du heller ikke kan gøre noget ved.
Det stærkeste våben er oplysning.

Elektronikteknikeren
Du kunne vende bunden i vejret, bore hul i den inderste kant og sætte 2 - 3 stænger i kryds og fylde op med beton.
Når det er hærdet så vejer det pænt meget og så kan børnene ikke sådan lige flytte det. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Gregeren skrev den 01-09-2021 20:36:25

De viste dæksler vejer trods alt en del.
Hvis man er gammel nok til at kunne løfte det, er man også gammel nok til at vide at det er på eget ansvar.
Der er langt større farer ude i samfundet, som du heller ikke kan gøre noget ved.
Det stærkeste våben er oplysning.

 Tjaaa.....to år gammel dreng formåede at løfte et låg til en brønd og druknede - https://www.bt.dk/krimi/2-aarig-druknede-i-broend-nu-staar-familien-frem


Mvh Troels
TRRA skrev den 06-09-2021 19:36:24

 Tjaaa.....to år gammel dreng formåede at løfte et låg til en brønd og druknede - https://www.bt.dk/krimi/2-aarig-druknede-i-broend-nu-staar-familien-frem

 Jeps også den artikel jeg har læst.. og de er efter min mening for lette, at åbne om man har styr på sine unger eller ej.. men gad ærligt ikke diskutere det i denne tråd.. klassiske keyboard krigere..

Jeg kender jo ikke foreningen, den slags kan jo være skueplads for magtkampe, der får selv børnehaver til at blegne😅
Men kunne det være en ide at placere en art skulpturer, eller andet flot (dog flytbart) ovenpå dem?
Hvis ikke der er krav i udbuddet eller lovhjemmel kan man vel ikke betænke entreprenøren i at afvise?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der må være nok børnefamilier i foreningen der har en fælles interesse her. Så meget kan det ikke koste, fordelt ud på medlemmerne. Formuler et brev til bestyrelsen, hvor der gøres opmærksom på problemet og risiko, samt forslag til ændring. - børnesikrede låg . Bestyrelsen er måske ikke juridisk ansvarlige, men moralsk er de. Mon ikke de kan tales til fornuft.

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis