El samleboks

Hej
Jeg laver værksted og er igang med at trække kabler.
Jeg har et kraftkabel 5 x 2.5  som går gennem værkstedet.
Jeg vil opsætte en samle boks og trække et 3x 2.5 videre derfra.
Det vil jeg gøre fordi, jeg ønsker at mine stik omkring arbejdsbordet kan trække mere strøm.
Jeg har trukket en 3x1.5 kabel til alm. Forbrug men det er snart oppe på 50 m og med de sidste stik omkring arbejdsbord er jeg bange for jeg kommer op på over 3000 w hvis jeg forsætter med 1.5 x 3


Kan du tænke det, så kan du lave det
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at du ikke må forsikre 1,5 mm2 kabel med mere end 10 amp, så også derfo kunne det være en god ide med udelukkende 2,5 mm2.

Søren O
Ja okay.
Der er forsikret med 13 amp, men det er et kraft kabel fra huset som levere strømforsyningen til garagen. Det skulle være ok.
Kraftkabellet på billede er uden strøm men skal kobles til forsynningen fra huset.
Jeg vil opsætte en samleboks og trække 2.5 kvardrat videre til de strømkrævende maskiner
Må man det? 

Kan du tænke det, så kan du lave det
Det ser noget klamhuggeriagtig ud , kablet på billedet ser noget kleint ud , er du sikker på at det er 5X2,5 , og hvilke kontakter vil du afslutte i (16 A) ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er jeg ikke helt sikker på
Der står ikke noget på kablet ud over : 2013 14 3 

Kan du tænke det, så kan du lave det
Opus 66 har en mærkestrøm på 13 A  ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ja okay, så meget kommer jeg ikke op på.
Men jeg kan godt se pointen.
Hvorfor kabeldimensionere i 2.5 kvadrat når stikkontakterne hat en mærkestrøm på kun 13 Amp.
Jrg tænkte der vst en mulighed for at køre et kraftigere kabel videre fra kraft kablet til stikkontakter omkring arbejdsbordet.
På den måde kunne jeg begrænse belastningen på kablet, som jeg i forvejen havde trukket rundt på 1.5 kvadrat og som ville komme op over 50 m.

Er det ikke tilladt, at trække kablet med en fase  og en nul videre fra samleboksen

Kan du tænke det, så kan du lave det
Dr står  ingen steder at man ikke må forsikre et 1,5 mm2 kabel med mere end 10 A, man skal blot kunne foreligge en korrekt dimensionering som viser at man kan bruge et 1,5 mm2 til f.eks 13 A modsat de 2,5 mm2 ved 13 A, som  er tommelfinger reglen i dag fornye installationer.
Hvordan foreligger man en korrekt dimension?
Er det er fejl at jeg har trukket 1,5 mm kvardrat i garagen?
Det er renovering 

Kan du tænke det, så kan du lave det
Det er for meget at komme ind på en komplet dimensionering her. Der er mange faktorer der skal tages højde for. Følger de de generelle regler så er det 10 A når en del af installationen er 1,5 mm2 kabel.
Men selv om du regner alle brugs genstande sammen til 3 - 3,5 kW så kan du umulig bruge det hele på en gang. Derfor kan 10 A ofte slå til som sikrings størrelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis