Beregning af spær

Hej!
Jeg står og skal have nyt tag på mit hus fra 1969. Huset er bygget med gitterspær t2, og der ligger skifertag fra da huset blev bygget. Da jeg har en garage med betontagsten ville det være nummer et at få på huset også. Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre.
Der findes jo nogle B&c 25 letvægtssten, som med en vægt på 25kg/m2 betegnes som et let tag. Dog er de stadig tungere end skifer som er oplyst til ca 20kg/m2. Er der nogen der ved noget med sikkerhed omkring dette?

mine spær står med ca. 1m mellemrum, spærhovedet måler 45x115, spærfod 45x100, og med tænger monteret på begge sider for hvert spær der måler 25x100. Spændvidden er 6,9m
Ifølge mine byggetegninger fra husets oprindelse i 1969, refereres der til træbranchens pjece, og det nærmeste jeg er kommet er at bogen hedder træ 2-3 og er udgivet 1966.
vh Mathias.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er din taghældning?
I 1969 er/var målene for spærhoved og spærfod atypisk for ikke fabriksfremstillet gitterspær.
Måske du kan finde ud af hvor eller hvordan de evt. er fremstillet, evt. upload foto af spærene.
Tidligere har f.eks. STARK tilbudt efterberegning af gitterspær, hvis/såfremt man købte ny tagdækning hos dem.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at få efterberegnet gitterspærenes bæreevne.
Din måling: spærhovedet måler 45x115, spærfod 45x100;
Er højst sandsynlig ikke helt korrekt, det ligner nok mere 2x5" og 2x4" (50x120 mm og 50x100 mm) som også angivet i bogen TRÆ 2-3.
Som foto viser er spærene ikke bearbejdet, som nutidens spærtræ, gitterspærene er ej heller fabriksfremstillet.
Hvad er afstanden mellem tængerne, målt tættest på spærhovedet?
Hvad er den faktiske centerafstand imellem gitterspærene, målt med +- 1 cm nøjagtighed?
Der kan være forskellig afstand imellem gitterspærene, mål helst alle afstande.

B&c 25 letvægtssten, som med en vægt på 25kg/m2:
Den angivet vægt er det med eller uden lægter?
Jeg har nu målt efter, og den højeste spærafstand er på 110. Det er et enkelt sted. Langt de fleste står med 100. Nogle lidt mere nogle lidt mindre, men jeg gætter på 100 har været målet.

min spærfod holder jeg fast på er 45x100. Til gengæld har jeg målt alle hoveder efter. Og der er de fleste nok nærmere 120, nogle også 125, og nogle 115. Det er lidt noget blandet noget. De er dog også stadig 45 brede. Afstanden mellem tængerne, har jeg målt mellem de 2 røde prikker. Og der er 40cm, på den ene “længe” af huset, og 55cm på den anden. (Det er et T hus)
Vægten på 25kg/m2 er uden lægter og undertag. Og så vidt jeg kan læse mig til er de 20kg/m2 på skifer også uden lægter, søm og kitning.
Følgende spørgsmål: Hvad er afstanden mellem tængerne, målt tættest på spærhovedet? Gik ud på at det giver også en tykkelse på Spærhovedet, måske bedre end at måle direkte på spæret, pga. evt. mere eller mindre runde kanter på spæret.
Den målte afstand på/med de røde prikker, siger også at spærene ikke er samlet helt i overensstemmelse bogen TRÆ 2-3. Bogen siger 22 cm til midte af spær og tænger.
Når afstanden for gitterspærene er større end 100 cm giver det ikke noget overskud for yderlig belastning.
Hvis spærene heller ikke overholder målene, i henhold til Bogen TRÆ 2-3, giver det også et belastningsproblem.

Min anbefaling vil være at få en professionel til at genberegne gitterspærene.
Annonce
Også når det kun er 1 spær der er på 110 og resten på 100 +- et par cm

har du bogen træ 2-3? Jeg har ledt med lys og lygte for at finde den, da der netop refereres til den i mine originale byggetegninger.
Havde afstanden, for gitterspærene, f.eks. kun været 90 cm, var der her et overskud for belastningen på 10%.
Vedhæfter relevante sider fra bogen TRÆ 2-3.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis