Hjælp - hjørne på anneks er vredet

Jeg har virkelig brug for et godt råd her, for det ser ud til at hjørnet på mit anneks har vredet sig. I den forbindelse er jeg nysgerrig efter at finde ud af hvorfor det er sket og naturligvis - vigtigst af alt - hvordan kan jeg reparere det. Vedlægger et par billeder, for det viser mere tydeligt hvad problemet er

på forhånd tak 🙏


/Inger

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok starte med at pille det/de yderste dækbræt af for at se hvad der er inde under.
Der er jo måske noget der har fået fugt og vredet sig.

Bare kald mig BBB 
Tja, det har du jo nok ret i. Med al den regn vi har for tiden, så er det bare ikke lige den opgave jeg har mest lyst til at kaste mig over lige nu 😳

/Inger

Det er hvad der sker når man springer over gærdet hvor spinaten gror højest.    

.. hjørnet er samlet med søm i stedet for en tapsamling som giver beklædningens fer og not mulighed for at slippe underlaget.

Du kan muligvis redde fadæsen ved at genmonterer dækbrættet med reduceret afstand og derefter fastholde dækbrættet med skruer i stedet for søm.

Husk at male feren inden genmontering for at undgå umalede striber.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for input 👍 Du har sikkert ret om det med gærdet, men annekset er købt sådan, så jeg har ikke selv opført det. Kan jeg spørge hvad en tapsamling er? Synes ikke at jeg har hørt det før. God idé at prøve om jeg kan genmontere brættet med skruer. Tak for tip om at male inden genmonteringen. Jeg overvejer at købe et bræt så jeg kan skære det lidt bredere end det, der sidder der nu, men kan ikke finde ud af om det overhovedet er en god ide. 

/Inger

En tapsamling kan have forskellig udformning, så tegningen er kun en skitse der forklarer princippet:

Konstruktionen stabiliserer skelettet så bl.a. dit problem forebygges da vrid forebygges. Det kan du bare ikke lige lave om på nu, så rådet med nedtagning, maling af fer og genmontering af eksisterende bræt med skruer hvor sprækken mellem fer og not reduceres er den mest farbare.

Når du reducerer mellemrummet, skal du ikke banke dækbrædderne i bund. Brug tommestokkens tykkelse som afstand, så træet stadig kan arbejde afhængig af årstiderne, så dækbrædderne hverken slipper eller spænder. Fer og not virker som buffer for træs uundgåelige bevægelser.

Det burde ikke være nødvendigt at købe et nyt bræt. Forsøg først om det eksisterende kan genbruges, men vær opmærksom på at det stadig dækker det vinklede dækbræts kant der dækker hjørnet. Det skal selvfølgelig også males inden montering for at undgå umalede striber.

Hvor de vinklede dækbrædder mødes anbefales enten sømning med dykkere eller tynde skruer så samlingen er hel tæt.

P.S. De klamphuggere der har opført annexet fortjener smæk med en dybfrossen torsk.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Tusind tak for den udførlige og illustrative beskrivelse. Det giver god mening, for jeg finder i andre sammenhænge i den indvendige udførelse af tingene på annekset at det ikke er lavet af dem, der har opsat selve huset, selvom det overfladisk ligner samme måde at lave tingene
Spændt på at se, hvordan det bliver, når jeg får det pillet lidt fra hinanden. Men rigtig dejligt at have en ide om skadens omfang inden jeg går i gang, så jeg forhåbentlig ikke skal have det stående åbent særlig længe. Jeg tænker, at jeg bliver nødt til at vride brættet for at få det ordentligt på plads. Er der en let måde at gøre det? Du lyder som om det ikke burde være noget problem at få det på plads igen. Fordi jeg aldrig har prøvet det, så ser jeg for mig at jer trækker og presser så meget at brættet knækker. Det lyder på dig som om det er usandsynligt at det vil ske. Jeg er klar over, at jeg skal gøre det med lempe - nen er alligevel bekymret for det 😊
Men igen - tusind tak. Det har bragt mig til et sted, hvor jeg ikke er så bange for at gå i gang 👍.

PS. Vil det med den frosne torsk ikke være spild af god torsk 😂 - men er i øvrigt enig. 


/Inger

Når først du har lempet det yderste bræt af som har sluppet samlingen, kan du bedre se hvad der er galt med underlaget. Underlaget kan ofte tvinges på plads med et par lange skruer.

Kan du få plads til et par skruetvinger hjælper det meget inden skruerne skrues i. 

Det er ikke sikkert det kommer helt på plads i første hug, men så kan du vurderer om det hjælper at fjerne et par brædder mere, så et nyt stykke kan luses ind som erstatning for det defekte stykke underlag.

Derefter er det en let sag at genmonterer brædderne uden de store problemer. Hele operationen kan laves på en weekend selv uden den store erfaring i gør-det-selv projekter, da jeg er ret sikker på at hele annekset er en trækonstruktion.

Jeg bemærker at nogle af de nederste søm stikker en smule ud. Det indikerer at der fugt på spil. Undersøg ved samme lejlighed om der er en luftspalte mellem træbeklædningen og underlaget som for din konstruktion børe være vindpap.

PS. En frossen torsk kan genbruges (i frossen tilstand) hvis du støder på flere overraskelser.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for den udførlige beskrivelse. Selvom jeg har lavet en del ting selv, så har det aldrig været den her slags indgreb ind i en væg. Jeg skal lade dig vide hvordan det er gået når jeg har set på det. Finder altid at træ er et mere “tilgivende” materiale at arbejde i (i forhold til murerarbejde f.eks.), så jeg er ikke lige så bange for at gå i gang. Vil dog lige vente til nogen dage med bedre sammenhængende vejr til projektet. Tak for at du nævner sømmene. Har godtnok selv gået og luret på dem og tænkt at det ikke ser helt ok ud.

PS. - og så må jeg jo fejre det med torsk bagefter. Ham der har gjort det er vist blevet straffet nok - det var et dødsbo 😉


/Inger

Det lyder som en god plan. Støder du på yderlige problemer, skal vi nok hjælpe dig frelst i mål.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg synes, at jeg mangler at se et billede af hjørnet fra den anden side, så man kan se, om vridet også kommer derfra, siden det er trukket så langt ud.
Det søm som stikker lidt ud, kan for mig at se også stamme fra, at der jo må have været et vist træk inden fjer og not sprang fra hinanden, hvilket kan have fået brættet med sømmet, der stikker lidt ud, til at blive vredet med ud, og da de faldt fra hinanden, faldt brættet tilbage, men sømmet blev ude.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også