Hvordan fjerner man nemmest maling fra vinduesbeslag?

Hejsa

Jeg jeg skulle male vindueskarme i min nye lejlighed, var jeg for sløv til at dække vinduesbeslag til, hvilket jeg i dag fortryder.

Hvordan får jeg nemmest malingen af? Jeg vil gerne undgå at skulle skrabe det af med sandpapir eller spartel, kniv eller lignende. Det er på ret mange, hvorfor jeg ikke er kommet igang endnu.

Her er et billede, så I kan se, hvad jeg snakker om. Hvordan får jeg nemmest malingen af, uden at skade karme og vinduer, og helst uden at skulle bore alle vinduesbeslagene af?

Jeg kunne ikke finde andre, der havde stillet samme spørgsmål, hvilket nok betyder, at jeg ikke har formuleret så godt, som jeg kunne.

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træmaling hæfter normalt ret godt på metal... Så jeg ville nok regne med at det skal slibes af.

Alternativt kan man bruge en varmepistol, men den model kræver at beslagene skrues af så de malede vinduer ikke rammes.

Der vil nok også være nødvendigt at skrue dem af for at slibe ordentligt.

Den nemmeste løsning er nok at male selve beslagene. Evt i en anden farve. Ved denne omgang maling skal du så lige huske at dække karme og vinduer ordentligt af 


Ask
De kan skrues af med alm krydsskruetrækker, øjet kan skrues ud ved at dreje mod urets retning - ingen behov for at bore.

Hvis du er den utålmodige type smører du dem ind i Nitromors (indeholder acetone - brug handsker og god ventilation), fylder dem ind i en lille plastikpose og venter i 5-10 minutter, hvis du synes du har bedre tid bruger du istedet fast brun sæbe, ind i posen og venter til i morgen.

Bagefter er malingen løs/opløst og kan afrenses mekanisk vha stiv børste og evt vand. Hvis der evt er genstridige steder kan behandlingen gentages.

Afhængig af typen af metal skal det evt poleres med egnet middel efter endt afrensning.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det nemmeste er at skrue dem af, måske en på hver vindue så du ikke skal bo med åbne vinduer. Det tager ikke mange minutter for hver. Der er 2 skruer på den ene krogen og anfer drejes rundt. Så lægge det i sæbevand ( brun krystalsæbe) og din maling falder næsten af. Ved at slibe eller varme ødelægger du vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Erik skriver - brun sæbe kurerer og fjerner alt fra podagra til malerklatter.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har altid bare skrabt det af med en håndspartel eller min negl.. Hvis det er nyt maling er det ret nemt at få af. 

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Annonce
du kan spare arbejdet og skrue dem af og udskife med nye - de koster ikke meget;)
De råd her på tråden der involverer kemi og/eller polering forudsætter at dine anverfere er ren messing.  Hvis de - som så meget andet idag - er af gulforzinket jern, så er der god chance for misfarvning. 

Mvh Troels
Du kan roligt anvende brun sæbe på alle metaller. Det misfarver ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er de bruneret så kan det være en god ide at lave en prøve.
MEN udgangspunktet nu er at de er overmalede ( ødelagte ), og enhver form for slibning eller andet vil give mere misfarvning end brun sæbe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for de mange svar.
Jeg er nu i gang med at prøve med brun sæbe.
De har ligget natten over, så nu må vi se.
Desværre er ikke alle beslag af samme type, hvorfor nogen er sværere at få af, uden at malingen krakelerer.

Jeg tror, jeg har fået den information, jeg søgte.
Tak for alt jeres hjælp.

Med venlig hilsen
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også