Bolig køb og økonomi.

Jeg går med en bolig drøm i maven, men hvad skal der egenligt til ?

Jeg har desværre ikke en rig kæreste eller kone, så det bliver kun mig. Jeg har hidtil anset det for urealistisk, men bare for sjov søgte jeg på huse under 500.000 kr. og de findes faktisk til under 200.000 kr !

Ganske vist noget gammelt lort et uatraktivt sted, for det meste på Lolland, men der er også enkelte som er tæt på min "hjemstavn".

Hvordan kan man finansiere sådan et køb ? Der står typisk fx 20.000 kr i udbetaling. Det er jo faktisk mindre end man skal bruge blot til indskud i en lille lejlighed ?

Men så ville jeg kunne købe lige med det samme ?

Eller hvad hvis jeg sparer de 200.000 sammen i løbet af et par år, eller kan ligge 50.000 i udbetaling?`

Hvis jeg betaler hele huset kontant, er mine eneste faste udgifter til "husleje" dermed så ting som el vand og varme?

Er helt grøn til det mede boligmarkedet så der er sikkert en masse jeg har overset ?

Er tvangsauktioner en god idé?

Og ikke mindst, hvis man skylder i SKAT, vil de så i så fald straks begære huset på tvang, eller blot gøre udlæg i det, hvad det så end betyder i praksis?

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skylder du penge i skat og har IKKE fået lavet en afdragsordning vil de kunne kunne gøre udlæg i bolig. Og i værste tilfælde sende huset på tvang. Men i dette tilfælde ville du heller ikke kunne få et lån igennem. Men lad os nu lege med tanken om at du kunne få lov til at købe huset. Så er udgifterne. Vand, varme, el, boligskatter/grundskyld, renovation evt skorstensfejer. Og så ikke at forglemme vedligehold, af huset, som kan være en ganske anselig post.
Husforsikring kan også være en udgift, du  bør medregne

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ofte kan man efter nogen tid sidde billigere i eget hus end man kan i en lejlighed. Det er når eventuel lån er tilbagebetalt efter 20 - 30 år. Men selv inden så er der ikke meget forskel på boligudgiften hvis man sammenligner identiske boliger. Man skal naturligvis ikke sammenligne en lille snottet lejlighed i Køge med en strandvejsvilla f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så hvis jeg har en afdragsordning med SKAT, så kan jeg frit købe bolig?

Altså jeg ved godt det blir svært til priser under 200.000 kr, men dog muligt?

Og nej min eneste pioritet er afstand til indkøb eller Nemlig.com leverer .
så er det ellers lige meget om det er på Lars Tynskids mark.

jeg lurer især på det, at der står "udbatalingj 20000 eller 25000. Er det så det man rent faktisk skal have eller hvor meget andet FIS kommer der oven i som salærer, tinglysning, og en masse andet jeg sikkert ikke har tænkt på ?
ELTetaling?
Så   hvor mange penge skal jeg REELT have, i cool cash ? Når der står fx 25.000 i udbetaling?
Annonce
Du skal ikke kikke på de der opstillinger fra ejendomsmæglerne men snakke med din bank om hvad de vil være med til at finansiere.

Vær også opmærksom på at du kikker på nogle ejendomme som det kan svært at få lån til selvom man har økonomien i orden 


Ask
Der er mange ting der er i spil om du kan kreditgodkendes. Tal med din bank og se hvad de siger.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ved køb af hus, skal du ud over minimum 5% i udbetaling, smide halvdelen af udgiften til en ejerskifte forsikring også, samt diverse tinglysnings gebyrer og hvis du skal låne til det, skal der stempel afgifter m.m. ind over også, som dog oftes kommer på lånet.
Men størstedelen af finansierings mulighederne, forlanger at du bl.a. ikke har gæld til skat, da det indikerer du er en dårlig betaler, på lige niveau med RKI.
Så første prioritet i dit tilfælde: Få afviklet alt din eksisterende gæld til hhv. skat, SU-lån, kommunen, diverse "små lån" etc. før du overhovedet overvejer at kontakte nogle finansierings muligheder, hvad end det er din bank, "uden om banken", real-kredit institutter etc.

 

Okay, så der er ingen vej Uden om banken - altså selv hvis jeg betaler det fulde beløb huset koster med det samme ?

Så jeg bør forkusere på Skatte gælden, og så drømme om ejerbolig sidenhen?
Zigzag skrev den 26-08-2021 17:21:06

Okay, så der er ingen vej Uden om banken - altså selv hvis jeg betaler det fulde beløb huset koster med det samme ?

Så jeg bør forkusere på Skatte gælden, og så drømme om ejerbolig sidenhen?

Hvis en bolig koster 200.000 kr, og du smider 200.000 kr kontant, ja så er banken jo slet ikke en del af dit huskøb. Hvad skulle banken kunne gøre i sådan en sag? De låner penge ud - og det har du så ikke behov for. Skal du så til at sætte i stand, og ikke kan finde penge til dette, ja så skal banken jo ind over. Og det er ikke sikkert, at de billige huse kan sættes i stand for et beløb, der kan hæve husprisen på samme niveau eller mere.

At det så er usmageligt at skylde samfundet penge (til skat) og samtidig kunne spare 200.000 kr op, i stedet for at få betalt det man skylder, ja det er I al fald helt ved siden af, syntes jeg.


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis