NemID blir til MitID - hvordan?

Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med øget sikkerhed osv.

Allerede nu er der visse steder som beder mig "opdatere" når jeg vil bruge min nøgle-app på min telefon. Men på trods af den er under 1 mdr gammel (Oneplus Nord) så får jeg en fejl med at den ikke har en eller anden chip som man skal bruge til at scanne en chip i sit Pas, som ikke må være ældre end 2012.

De fleste sider virker dog endnu, med SMS-kode istedet. Men det blir sikkert også udfaset med NemID.

Så hvad gør jeg så ?

Mit sidste pas er for længst udløbet, da jeg ikke har været udenlands siden år 2003. og jeg har heller ingen anden officiel billede ID. Jeg har et de lavede i fængsel, men ved ikke helt om det kan tælle som ID officielt.

Dåbsattest er også gået tabt.

Så hvordan får jeg skiftet til det nye MitID?
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke en chip i din telefon du skal skanne dit pas med. Chippen sidder i passet, hvis det er nyt nok.
Skiftet til MitId får du besked om fra din bank i første omgang. Du behøver ikke en app på din telefon, fordi du kan få chip med en knap på til at godkende med. Den er gratis og virker i 10 år.
Hvis du bruger dit cpr. nummer som brugernavn til nemid, skal du lave det om. Det kan du gøre allerede nu og din kode kan du beholde. Dit nye brugernavn skal være på mellem 8 og 36 karakterer og må ikke være noget, der ligner et cpr. nr. kodechippen kan du bestille sammen med at du opretter MitId eller hente på borgerservice. Ændringen fra nemid til MitId begynder først i oktober og fortsætter ind i 2022. du skal ikke foretage dig noget, før du får besked.

fase
Nå det bliver noget af et eventyr forudser jeg.
Lige som alle andre offentlige IT-projekter gg ;)
lige fra sundhedplatformen til... nå mennu kommer vi OT.

Så i mener min bank kan hjælpe selvom jeg ikke har pas eller kørekort? Jeg bor ret langt fra nærmeste fillial, og der genkender de mig ikke alligevel da jeg er flyttet siden.
Ja digitaliseringstyrelsen skal nok ødelægge det hele. Jeg skrev lidt i sjov ind til dem og spurgte hvor jeg skulle sende regningen for den tid jeg og min familie nu skulle til at bruge for at få deres nye MitId til at virke. Og hold da op, jeg fik en laaang og lidt nedladende forklaring om hvordan og hvis og såfrem. Men mit spørgsmål fik jeg ikke svar på. Så det skal sgu nok blive en frustrerende omgang. Suk.

MangeTak
Så svært er det heller ikke at lave om. Du skal bare sørge for at dit brugernavn på NemID ikke er dit personnummer eller lignende. Du skal bare have et brugernavn på mindst 8 tegn og højst 38 tegn. Koden skal ikke ændres. Tidsforbrug 5 minutter år person.

fase
Annonce
Ja ja du skal bare og bare og bare. Joo BARE vent og se. Digitaliseringsstyrelsen er jo ikke ligefrem kendt for at have de kvikkeste hoveder 😄. Men nu må vi se Hvor meget bøvl vi skal igennem 😄

MangeTak
Prøv at gøre som jeg skrev i mit indlæg, og vent til du får besked fra din bank om at ændre til MinId.

fase
Har jeg også i sinde. Men har ikke store forventninger til at det bare går som en leg. Forventer at skulle bruge rigtig meget tid på at få det til at fungere.

MangeTak
Jeg kan ikke huske helt hvorfor, men mit brugernavn i NEmID er NETOP mit CPRnr? Hvordan får jeg så lavet det om til noget andet?

Jeg hader ændringer. Da Sol.dk begyndte at tage penge for Email, skiftede jeg til Gmail, det tog sin tid inden jeg ikke nærmest pr automatik forsøgte at logge på sol.dk, og fik fortalt alle forbindelse at min Email var ændret ;/

Altså det tar kun 5 min at lave en Gmail, men det tager måneder, inden alle kontakter forstår at man har skiftet email og ikke tjekker den gamle mere.
Når du skifter fra en mailadresse til en anden, sender du selvfølgelig en besked til alle dine kontakter, at du har skiftet mailadresse. Så er den ged barberet.
Med hensyn til skift fra menid til MitId kan du finde mange oplysninger ved at hente appen MitId.
Dit brugernavn i nemid ændrer du ved at gå ind i selvbetjening på nemid.

fase
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis