To ledninger til udendørs lampe?

Jeg er gået igang med at montere udendørs lamper efter endt renovering.

Der er 2 steder hvor der kommer 2 ledninger ud af væggen, og 5 steder hvor der kommer 1 ledning ud.

Jeg kan simpelthen ikke lige regne ud hvorfor de har valgt at køre to ledninger ud, er der nogen der har en forklaring?

Jeg har set noget lignende før hvor der em ekstra lille ledning som der er konstant strøm i, men det er ikke tilfældet her der er kun nul, fase og jord i hver ledning.

Jeg tror måske det er meningen at de skal samles inde i lampen? Men problemet er at der kun er plads til at få 1 ledning ind?

Jeg kan sket ikke lige se fidusen i hvorfor de har kørt 2 ledninger ud?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er garanteret ført 2 ledninger frem, fordi den "sløjfer videre", så du skal finde en løsning med en samling i en terminal box ved siden af, under/i lampen, eller få begge ledninger bakset ind i lampen, og forbinde begge ledninger med ens farver (jord, nul og fase), så den næste tændes sammen med den første.

 

Den ene ledning kunne vel også være beregnet til en stikkontakt.

Søren O
Er der spænding på de 5 steder med kun en ledning, hvis du tænder for lyset? Hvis ikke kommer der så spænding på når du samler ledningerne de to steder med to kabler? Spørgsmålet er for at finde ud af om alle steder hører sammen.
Hvad er det for en lampe, du ikke kan få to kabler ind i?

fase
S. Fabrin skrev den 23-08-2021 20:30:56

Er der spænding på de 5 steder med kun en ledning, hvis du tænder for lyset? Hvis ikke kommer der så spænding på når du samler ledningerne de to steder med to kabler? Spørgsmålet er for at finde ud af om alle steder hører sammen.
Hvad er det for en lampe, du ikke kan få to kabler ind i?

 Nej, der er ikke spænding på medmindre jeg samler ledningerne de steder hvor der er 2.


Vi har 1 terrasse med 3 lamper, der er en leznubg i hver.

Og to separate terrasse med 2 lamper hver hvor der er 1 hul med 1 ledning og 1 hul med 2 ledninger.

Det er en Philips hue. Der er ikke plads til 2 sæt ledninger inde i lampen
Annonce
Hue lamper plejer at være lavet af plastik, så mon ikke du kan lave en ekstra lednings gennemføring (med kabelforskruning), uden de vilde problemer.
Ellers smid et link til den konkrete lampe.

De hue LED paneler jeg installerede for 1 år siden, de havde mulighed for at loope videre.

 

skal lamperne ikke dække dåserne? Måske kan du samle ledningerne i dåsen og trække ledninger ud til lampen.

fase
Det er de her lamper https://detled.dk/vaeglamper/4476-philips-hue-fuzo-udendors-led-vaeglampe-15w-updown-philips-8718696170618.html?gclid=Cj0KCQjwsZKJBhC0ARIsAJ96n3WSixlGOHdBj_DLk5qnZsGiPw6hfSQgQRQbexmdW1HCrPdssVBwXeUaAhNCEALw_wcB

Der er ikke nogen dåser, lamperne sidder på muren og dækker hullet i muren, og så går ledningen direkte ind i lampen.

Inde i lampen er der en samlemuffe som ledningerne skal ind i, jeg syns ikke der er plads i muffen til at jeg kan få 2 ledningerne i hvert hul, selv hvis jeg ku presse det i, så vil jeg ikke kunne lukke lampen sammen igen da der ikke er plads til at have to tykke ledninger der går ind i den.
Det er vist ikke lovligt , fast installation skal afsluttes i en godkent dåse , det er ikke noget du selv må rode med ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 24-08-2021 10:43:54

Det er vist ikke lovligt , fast installation skal afsluttes i en godkent dåse , det er ikke noget du selv må rode med ...............

 Er du sikker? Også når det er udendørs lamper?


Jeg har aldrig set en udendørs lampe der sidder i en dåse?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis