To ledninger til udendørs lampe?

Jeg er gået igang med at montere udendørs lamper efter endt renovering.

Der er 2 steder hvor der kommer 2 ledninger ud af væggen, og 5 steder hvor der kommer 1 ledning ud.

Jeg kan simpelthen ikke lige regne ud hvorfor de har valgt at køre to ledninger ud, er der nogen der har en forklaring?

Jeg har set noget lignende før hvor der em ekstra lille ledning som der er konstant strøm i, men det er ikke tilfældet her der er kun nul, fase og jord i hver ledning.

Jeg tror måske det er meningen at de skal samles inde i lampen? Men problemet er at der kun er plads til at få 1 ledning ind?

Jeg kan sket ikke lige se fidusen i hvorfor de har kørt 2 ledninger ud?
Jeg er gået igang med at montere udendørs lamper... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nummer39 skrev den 24-08-2021 10:33:45

Det er de her lamper https://detled.dk/vaeglamper/4476-philips-hue-fuzo-udendors-led-vaeglampe-15w-updown-philips-8718696170618.html?gclid=Cj0KCQjwsZKJBhC0ARIsAJ96n3WSixlGOHdBj_DLk5qnZsGiPw6hfSQgQRQbexmdW1HCrPdssVBwXeUaAhNCEALw_wcB

Der er ikke nogen dåser, lamperne sidder på muren og dækker hullet i muren, og så går ledningen direkte ind i lampen.

Inde i lampen er der en samlemuffe som ledningerne skal ind i, jeg syns ikke der er plads i muffen til at jeg kan få 2 ledningerne i hvert hul, selv hvis jeg ku presse det i, så vil jeg ikke kunne lukke lampen sammen igen da der ikke er plads til at have to tykke ledninger der går ind i den.

 Kan godt se det er begrænset med plads der er i den, men så må du få din elektriker til at lave det, så det bliver med en ekstra kabelgennemføring på de 2 lamper med 2 ledninger. Klemrækken er ikke et problem, det er kun den IP44 kabelgennemføring der er udfordringen.

karl smart skrev den 24-08-2021 10:43:54

Det er vist ikke lovligt , fast installation skal afsluttes i en godkent dåse , det er ikke noget du selv må rode med ...............
 Lampens kabelgennemføring og terminal box tælle som godkendt dåse, og man må gerne som privat skifte sin udendørs lampe, bare ikke selv føre kablerne, der er den faste installation.

 

Private må ikke skifte en udendørs lampe, da den faste installation er forbundet i den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis