Vølund F1245 påfyldning af vand.

Hej. Jordvarmeanlæg. Påfyldning af vand til 1,5 bar.

Er der nogen som kan fortælle mig ud fra disse billeder - hvor jeg skal påfylde vand?

Jeg går ud fra at det er nede ved 1 og 2 ? Skal jeg fylde på begge? Og er det korrekt med 1,5 bars tryk?

Kan jeg gøre noget forkert? 

Hvad er 3 ?

Tak. Vh Frederik  :) 


 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå dig at påfylde vandet ved enten 1 eller 2. 3 ligner en sikkerhedsventil, men er ikke sikker.
Husk at “tømme” vandslangen for luft inden du kobler må “aftapningshanen”.
Du fylder begge beholdere samtidig - selv om der er 2 manometre. 1 - 1,5 bar vil være fint.

Søren O
Læs din bruganvisning/installatørvejledning hvor du får den, af fabrikantens anbefalede, vejledning.  - Den findes også på "Intet"nettet

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det gør ikke noget om du fylder vand på nummer 1 eller 2.

Kan da lige hurtigt forklare dig dit anlæg: de sorte isolerede rør(brineslangerne ude fra jorden) og de 2 forreste kobberrør(centralvarmen/frem og retur til gulvvarmen) er 2 systemer hver for sig, derfor har du 2 manometer, det til venstre er til jordvarmen og det manometer til højre er til gulvvarmen, de skal begge stå mellem 1,5 og 2 bar.

Det ligner at de 2 systemer hænger sammen, men vil tro at der er en prop inde i t-stykket til venstre.
Jeg tror det er lavet på den måde for at bære ekspansionsbeholderne

Nr 3 på dit billede er en overtryksventil. Jordvarmeanlægget kører hele tiden så når dine gulvvarmekredse alle er lukkede som på dit billed, kan vandet cirkulerer igennem den ventil retur til varmepumpen.

Når du skal fylde vand på brinesiden skal du have åbne flamingokassen på det øverste sorte rør af, så sidder der haner der til at fylde på og der sidder også en snavsesamler.

Det er iøvrigt en god ide (lovpligtigt :D) at få lavet eftersyn på dit anlæg en gang om året :)
Mbs skrev den 22-08-2021 21:08:45

Det gør ikke noget om du fylder vand på nummer 1 eller 2.

Kan da lige hurtigt forklare dig dit anlæg: de sorte isolerede rør(brineslangerne ude fra jorden) og de 2 forreste kobberrør(centralvarmen/frem og retur til gulvvarmen) er 2 systemer hver for sig, derfor har du 2 manometer, det til venstre er til jordvarmen og det manometer til højre er til gulvvarmen, de skal begge stå mellem 1,5 og 2 bar.

Det ligner at de 2 systemer hænger sammen, men vil tro at der er en prop inde i t-stykket til venstre.
Jeg tror det er lavet på den måde for at bære ekspansionsbeholderne

Nr 3 på dit billede er en overtryksventil. Jordvarmeanlægget kører hele tiden så når dine gulvvarmekredse alle er lukkede som på dit billed, kan vandet cirkulerer igennem den ventil retur til varmepumpen.

Når du skal fylde vand på brinesiden skal du have åbne flamingokassen på det øverste sorte rør af, så sidder der haner der til at fylde på og der sidder også en snavsesamler.

Det er iøvrigt en god ide (lovpligtigt :D) at få lavet eftersyn på dit anlæg en gang om året :)

 Tak for det uddybende svar :) 


 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis