Kompressor ikke sat i nul kraftstik

Hej. Jeg har en ældre kompressor i mit skur, som er sat til i kraftstik. Da den skal flyttes, prøvede at jeg at skille stikket af, for at se om den skulle bruge kraft, eller blot kan tilsluttes almindeligt stik.
Her kunne jeg se, at den er tilsluttet 3 faser og jord, men ikke til nul? Af ren nysgerrighed, vil jeg bare høre, hvordan det hænger sammen? Jeg var af den opfattelse, at man skal have den blå ledning til nul, hvis der er tale om kraftstik.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved elmotorer der kører på 3 faser skal der ikke bruges O, så kompressoren er tilsluttet korrekt.
Der er kun hvor der bruges 230 V der skal bruges O.

Søren O
Tak for super hurtigt svar.
Hvad så med et komfur? Mit komfur kører 3 faser samt nul.
Er det fordi ovnen bruger en fase, 2 kogeplader på en og de sidste 2 kogeplader på den sidste fase, altså en fase til hver enhed, så de hver bruger 230 volt, at den skal tilsluttes nul?
Du kan kun droppe nul hvis alle tre faser altid belastes symmetrisk. Det er tilfældet med en induktionsmotor (din kompressor), men det er absolut ikke tilfældet på dit komfur.

SUK skrev den 21-08-2021 19:17:31

Tak for super hurtigt svar.
Hvad så med et komfur? Mit komfur kører 3 faser samt nul.
Er det fordi ovnen bruger en fase, 2 kogeplader på en og de sidste 2 kogeplader på den sidste fase, altså en fase til hver enhed, så de hver bruger 230 volt, at den skal tilsluttes nul?

 Det er nemlig rigtigt. Alle plader + ovn kunne i princippet køre så samme fase, det ville bare give en voldsom belastning på den ene fase. Derfor opdelingen på 3 faser. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Det er nemlig rigtigt. Alle plader + ovn kunne i princippet køre så samme fase, det ville bare give en voldsom belastning på den ene fase. Derfor opdelingen på 3 faser.

Desforuden er det ikke lovligt i Danmark at tilslutte en så stor effekt som et komfur på fase og nul

fase
Annonce
SUK skrev den 21-08-2021 19:00:43

Hej. Jeg har en ældre kompressor i mit skur, som er sat til i kraftstik. Da den skal flyttes, prøvede at jeg at skille stikket af, for at se om den skulle bruge kraft, eller blot kan tilsluttes almindeligt stik.
Her kunne jeg se, at den er tilsluttet 3 faser og jord, men ikke til nul? Af ren nysgerrighed, vil jeg bare høre, hvordan det hænger sammen? Jeg var af den opfattelse, at man skal have den blå ledning til nul, hvis der er tale om kraftstik.

 Det er pga. den spænding der er behov for. Din kompressor køre garanteret med et kunstigt stjernepunkt på sekundær siden af viklingerne, så den selv har lavet et nul-punkt, og kun kører 3x230V. (De tre klemmer i klemkassen på den ene side, er forbundet med små metal plader, og ledningerne tilsluttet de 3 andre klemmer uden metal plader på).

S. Fabrin skrev den 21-08-2021 22:01:05

 Det er nemlig rigtigt. Alle plader + ovn kunne i princippet køre så samme fase, det ville bare give en voldsom belastning på den ene fase. Derfor opdelingen på 3 faser. 

Desforuden er det ikke lovligt i Danmark at tilslutte en så stor effekt som et komfur på fase og nul
Der er da mange lejligheder endnu, hvor der kun er 1 eller 2 faser ført hen til lejligheden, og dermed kun 1 eller 2 fase ført frem til køkkenet, og dermed kun 1 fase til komfuret/kogeplade.

 

Der er da mange lejligheder endnu, hvor der kun er 1 eller 2 faser ført hen til lejligheden, og dermed kun 1 eller 2 fase ført frem til køkkenet, og dermed kun 1 fase til komfuret/kogeplade.

Hvis der ført to faser og nul fem til køkkenet er det en lovlig installation, men at slutte komfuret til en fase er ikke lovligt.

fase
De gamle lejligheder med 1 fase har som regel gas i køkkenet.

SUK skrev den 21-08-2021 19:17:31

Tak for super hurtigt svar.
Hvad så med et komfur? Mit komfur kører 3 faser samt nul.
Er det fordi ovnen bruger en fase, 2 kogeplader på en og de sidste 2 kogeplader på den sidste fase, altså en fase til hver enhed, så de hver bruger 230 volt, at den skal tilsluttes nul?

Af den simple årsag at lyskilden i ovnen skal bruge 230V for at lyse, samt eventuelt en blæser til varmluft. Så derfor bruges nullen i et komfur.
Fordelingen af faserne er forskellig fra komfur til komfur, men det handler jo om hvor mange ampere du kan hive ud af hver fase og dermed hvor meget varme du kan få ud af hver fase.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kogepladerne i komfuret er også beregnede til 230V.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis